نالی بابان ( نالی شهرزوری)

تاریخ:

نالی بابان ( نالی شهرزوری)

نالی بابان متولد ۱۷۹۵ میلادی با نام کامل ملا خدر شاویسی میکایلی شاعر کرد و بنیان‌گذار مکتب شعری بابان است. وی در روستای خاک و خول در نزدیکی شهرزور از توابع استان سلیمانیه عراق به دنیا آمد و پس از مطالعه قرآن و صرف و نحو در شهرزور، به قصد تحصیل علم در ایران به مهاباد، سنندج و حلبچه رفت. بسیاری او را رهبر اشعار کلاسیک کردی می دانند.

اجداد وی به بابان ها می رسید که حاکمان محلی خودمختار کردستان عراق بودند و پس از هجوم عثمانی ها، حکومت از چنگشان بیرون رفت. وی از بازماندگان نسل بابان بود که بجای شمشیر، قلم بدست گرفت تا سرزمینها را با جوهر و قلم و نه خون و شمشیر، فتح کند.

نالی در ادبیات کردی به غزلهای عاشقانه اش شناخته شده‌است؛ اما گستره شعری او منحصر در اشعار کردی نیست؛ وی اشعار زیبایی به زبان فارسی و عربی و ترکی نیز دارد. نقش وی از آن نظر در تاریخ ادبیات کردی برجسته است که او از اولین کسانی بود که به گویش سورانی شعر سرود و پس از وی شعرای بسیاری چون کردی، سالم و حاجی قادر کویی، محوی، وفایی، ناری، حریقی و ماموستا قانع به شعر سورانی روی آوردند.

وی آخرین روزهای عمرش را در سوریه در نزد تکیه نقشبندیه در کوی کردان سوری گذراند و بالاخره در سال1856 میلادی چشم از جهان فروبست. گفته می شود که وی دوران اندکی نیز به استانبول رفته و با حاکم تبعیدی کرد ها امیر بابان احمد پاشا نیز دیداری داشته است.

مستشرقان روسی درباره او بسیار سخن گفته اند و جایگاه شعری او را در زبان عربی و فارسی و وبویژه در کلاسیک سازی اشعار کردی ستوده اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی محمدرضا...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق-مؤسسه فرهنگی رؤیا

نام سازمان: مؤسسه فرهنگی رؤیا عراق پس از فروپاشی رژیم...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق – مؤسسه: خیرات النهرین

نام سازمان: سازمان بشردوستانه خیرات النهرین سازمان بشر دوستانه خیرات...

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی واقعی؟

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی...