آیا پروژه جدید عراق برای جذب گردشگران موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

تاریخ:

آیا پروژه جدید عراق برای جذب گردشگران موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

وزارت فرهنگ و گردشگری عراق تلاش می‌کند تا از طریق پروژه‌ها و برنامه‌های جدید وضعیت بخش گردشگری در این کشور را بهبود ببخشد. به گفته برخی از مسئولان عراقی این پروژه‌ها از حمایت دولتی برخوردار هستند اما در حال حاضر بیشتر مناطق گردشگری عراق با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به دلیل حجم بالای سهل‌انگاری‌ها و بی‌اهمیتی رخ‌داده است. علاوه بر این خشک‌سالی و بیابان‌زایی دو پدیده‌ای هستند که به‌تازگی در این مناطق مشاهده‌شده و در کنار این‌ها برخی چالش‌های امنیتی نیز وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به سلاح‌های بی‌ضابطه گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان اشاره کرد که به‌مثابه یک تهدید برای گردشگران خارجی تلقی می‌شود.

در همین راستا وب‌سایت العربی الجدید در گزارشی آورده که وزارت فرهنگ و گردشگری عراق چندی پیش از تصویب یک پروژه امیدوارکننده برای جذب گردشگران به کشور خبر داد که تعداد آن‌ها پس از بیست و پنجمین دوره رقابت‌های فوتبال قهرمانی جام خلیج‌فارس که در آغاز سال 2023 برگزار شد، افزایش‌یافته است. این وزارتخانه افزود که گذرنامه الکترونیکی که در آینده نزدیک صادر می‌شود، ورود گردشگران را به عراق تسهیل می‌کند.

احمد فکاک البدرانی وزیر فرهنگ و گردشگری عراق نیز در صحبت‌هایی گفت که این وزارتخانه روی یک پروژه امیدوارکننده برای جذب گردشگران به کشور کار می‌کند. وی با اشاره به افزایش تعداد گردشگران در عراق در ماه ژانویه گذشته تصریح کرد که عراقی‌ها به گرمی از آنان استقبال کردند.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق ادامه داد که ثبات وضعیت امنیتی کشور و بهبود وضعیت حمل‌ونقل در میان استان‌ها تأثیر بسزایی روی پروژه جدید این وزارتخانه دارد. به‌علاوه گذرنامه الکترونیکی که در روزهای آینده صادر می‌شود یکی دیگر از عواملی است که دستیابی به ویزای ورود به عراق را ساده‌تر می‌کند. درعین‌حال آژانس‌های ذیصلاح وزارت فرهنگ و گردشگری نیز چگونگی ورود به عراق با ویزای الکترونیک و ویزای فعلی را بررسی می‌کنند.

البدرانی افزود که بابل با در اختیار داشتن آثار باستانی شناخته‌شده و ذی قار به دلیل وجود بقایای شهر باستانی اور و خانه ابراهیم نبی (ع) و اهمیت بالای آن برای پیروان مذاهب ابراهیمی در صدر استان‌های گردشگرپذیر عراق قرار دارند. همچنین هرساله خیل عظیمی از زائران راهی نجف و کربلا می‌شوند. در کنار این‌ها گردشگران بسیاری نیز از تالاب‌ها و بقایای روستای خورس آباد، حکومت نمرود و شهر باستانی هترا (الحضر) در استان نینوا بازدید می‌کنند.

وي با اشاره به اهميت بازده مالی حاصل از گردشگری برای عراق گفت که این درآمدها در دو بُعد خلاصه می‌شود: بعد اول قابل‌مشاهده و محدود است، مانند ورود بازدیدکنندگان به موزه‌ها، اماکن باستانی، تالاب‌ها و مواردی ازاین‌دست. اما بعد دوم به چشم نمی‌آید که شامل هزینه‌های حمل‌ونقل، خرید از بازار، خرید لوازم زینتی بدلی، هزینه‌های رستوران و مکان‌های تفریحی مختلف می‌شود.

بااین‌حال حیدر المسعودی پژوهشگر حوزه محیط‌زیست و گردشگری عراق برنامه‌های وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور برای توسعه و بهبود بخش گردشگری را غیرمنطقی خواند. وی گفت: برای مثال چگونه می‌توان بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی را برای بازدید از شهر تاریخی بابل دعوت کرد؟ درحالی‌که این شهر از ویرانه‌هایی تشکیل‌شده که هیچ ربطی به گردشگری ندارد و گوشه و کنار آن به محلی برای انباشت زباله تبدیل‌شده است.

این پژوهشگر در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد که بیشتر جاذبه‌های گردشگری در عراق به مناطق اطراف رودخانه‌ها یا مناطق برخوردار از آب مربوط می‌شود که آن‌هم در حال حاضر با بحران خشک‌سالی بی‌سابقه دست‌به‌گریبان است. به همین دلیل مسئولیت دولت عراق این است که مشکلات اساسی ملت را برطرف کند که درواقع همان مشکلات مناطق گردشگری کشور است. در این صورت این مناطق مجالی پیدا می‌کند که به وضعیت گردشگری عراق سود و منفعتی برساند.

از سوی دیگر دلال محمد عضو انجمن آثار باستانی عراق گفت که وزارت فرهنگ کشورش ازآنچه در تالاب‌ها رخ می‌دهد، اطلاعی ندارد. تالاب‌هایی که درواقع یک جاذبه گردشگری مهم به شمار می‌رود. همچنین این وزارتخانه از وضعیت مناطق غربی عراق مانند شهر هیت بی‌اطلاع است که خشک‌سالی سرنوشت تاریخی آن را در معرض نابودی قرار داده است.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تأکید کرد که زخم‌ها صرفاً با بخیه زدن درمان نمی‌شوند. برای مثال درحالی‌که مناطق گردشگری عراق در معرض تخریب تعمدی قرارگرفته، صدور گذرنامه الکترونیکی برای گردشگران خارجی چه فایده‌ای دارد؟

عراق یکی از کشورهای عربی است که بیشترین مناطق گردشگری و تاریخی را در اختیار دارد به‌طوری‌که از شمال تا جنوب این کشور ده‌ها منطقه گردشگری زیبا قرار دارد. اما جنگ‌ها و بحران‌های امنیتی پی‌درپی در طول دهه‌های گذشته باعث شده که دولت‌ها نسبت به پرونده گردشگری بی‌توجهی کنند. بااین‌حال در 2 سال گذشته بازدید گردشگران خارجی از مناطق دیدنی عراق به‌طور تدریجی افزایش‌یافته است.

 

منبع: العربی الجدید

مترجم: هادی افرازنده

لینک:

https://www.alaraby.co.uk/economy/%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF-%D9%84%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D8%AD%D9%8A%D9%86-%D9%87%D9%84-%D9%8A%D9%86%D8%AC%D8%AD

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

خطیبان نامور عراق- شیخ عبدالحمید مهاجر

شیخ عبدالحمید مهاجر وی یکی از خطبای نامدار عراقی و...

خطیبان نامور عراق- سید جاسم الطویرجاوی

سید جاسم طویرجاوی سید جاسم بن سید عبد طویرجاوی از...

خطیبان نامور عراق – شیخ جعفر ابراهیمی

شیخ جعفر ابراهیمی شیخ جعفر عجیل الخزاعی ملقب به شیخ...

خطیبان عراق – سید علی طالقانی

خطیبان عراق - سید علی طالقانی سید علی طالقانی، یکی...