مختصری درباره گردان‌های بابلیون؛ جناح مسیحی حشد شعبی

تاریخ:

مختصری درباره گردانهای بابلیون؛ جناح مسیحی حشد شعبی

گردان‌های بابلیون می‌گویند یگان نظامی مسیحی محلی هستند اما به نظر می‌رسد اعضای آن از جوامع شیعی در جنوب عراق بوده و هدف آنان کنترل منطقه راهبردی دشت نینوی در عراق باشد.

به گزارش اندیشکده واشنگتن  نام رسمی گردان‌های بابلیون در عراق “تیپ 50 در نیروهای حشد شعبی عراق” می‌باشد.

جنبش: این تیپ در سطح سوم از گروه‌های مسلح قرار دارد و یک سازمان دولتی عراقی می‌باشد. این گروه نظامی یک یگان محلی کمکی و مرتبط با “عصائب اهل حق” است و از مأموریت‌هایش انجام عملیات‌های نظامی جنبشی علیه اهدافی آمریکایی و کردی و ترکی و مسیحی عراقی است.

 

تاریخچه و اهداف

این تیپ به‌دست شبه نظامی مسیحی کلدانی در عراق ریان الکلدانی پس از نبرد دشت نینوی در سال 2017 تأسیس شد زیرا در آن نبرد به‌عنوان یک نیروی مسیحی محلی معرفی شد اما به‌طور گسترده عناصر آن از جوامع شیعی در شهرک صدر در بغداد و از استان‌های المثنی و ذی قار عضوگیری شده‌اند. در جولای 2017 عناصری از گردان‌های بابلیون در حالی دستگیر شدند که مشغول سرقت آثار تاریخی از کلیسای مار بهنام و غارت خانه‌های مجاور آن بودند. در واکنش به این اتفاق دفتر نخست‌وزیر عراق و فرماندهی حشدالشعبی این گروه مسلح را از شهرستان الحمدانیه بیرون کردند.

در 18 جولای 2019 وزارت خزانه داری آمریکا ریان الکلدانی را در لیست تحریم‌های این کشور قرار داد و علت آن را اقدام وی به “میارد نقض خطرناک در زمینه حقوق بشر” اعلام‌کرد و در خصوص قراردادن وی در این لیست اعلام‌کرد “الکلدانی فرمانده شبه نظامیان تیپ 50 است و در می 2018 کلیپی در میان سازمان‌های جامعه مدنی عراق منتشر شد که در زمینه حقوق بشر فعالیت دارند و در آن کلیپ الکلدانی نمایان می‌شد که گوش‌های یک بازداشتی که دست‌هایش بسته شده بود را قطع می‌کرده‌است. این گزارش‌ها می‌افزاید که تیپ 50 مانع اصلی در برابر بازگشت آوارگان به دشت نینوی می‌باشد. تیپ 50 به غارت خانه‌ها به‌شکل برنامه ریزی شده‌ای در منطقه باطنایا اقدام می‌کند که این منطقه در حال مبارزه برای بهبودی پس از دوره حکومت وحشیانه داعش بر آن است. طبق اطلاعات رسیده تیپ 50 به‌طور غیر قانونی بر زمین‌های کشاورزی مسلط شده و دست به فروش آنها زد و ساکنان محلی به این گروه تهمت قاچاق و باج خواه‌ی و آزار به زنان زده‌اند”.

از زمان اقدام وزارت خزانه داری آمریکا گستره سیطره “گردان‌های بابلیون” بر بخش‌هایی از سمت شمال شرق و در خارج از شهر موصل و به‌علاوه دو منطقه تلکیف و باطنایا محدود شد. بسیاری از حملات موشکی و دو حمله پهپادی به کردستان عراق و نیروهای آمریکایی و نیروهای ترکیه‌ای صورت گرفت که از سمت مناطق تحت کنترل این تیپ در دشت نینوی در شمال غرب کشور انجام می‌شد. مسئولیت بسیاری از این حمله‌ها را “تیپ احرار العراق” برعهده گرفت و تیپ احرار العراق در این حمله‌ها از به‌طور اساسی از موشک‌های دور برد و از نوع 122 میلی متری استفاده‌کرد و ادعا داشت از پهپادهای ساخت ایران از نوع “مراد 6 (همان پهپادهای دارای بال‌های دلتا از نوع شاهد 136) علیه پایگاه نظامی زیلکان وابسته به نظامیان ترکیه استفاده نموده‌است؛ هرچند دلیلی بر این ادعا موجود نیست.

سلسله بندی فرماندهان

گردان‌های بابلیون به‌طور صوری زیر نظر نخست‌وزیر عراق به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارند و پس از آن تحت فرمان “ستاد عملیات مشترک عراق” قرار می‌گیرند و در رتبه پایین‌تر زیر نظر فرماندهی حشدالشعبی هستند. اما واقعیت این را نشان‌می‌دهد که به نظر می‌رسد این تیپ از یگان‌های نظامی باشد که تسلط بر آن در میان نیروهای امنیتی عراقی سخت می‌باشد. در مناسبت‌های متعددی دستور داده شد نقاط بازرسی وابسته به این گردان‌ها برچیده شود مانند: در جولای 2017 و در زمان نخست وزیری حیدر العبادی و در آگوست 2018 به‌موجب حکم اجرایی شماره 1388 صادر شده از سوی نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی، و نیز در جولای- آگوست 2019 در زمان عادل عبدالمهدی. در پاسخ به این دستورها فرمانده گردان‌های بابلیون ریان الکلدانی از سفیر [سابق] ایران در عراق کمک خواست و وی از افسران وابسته به سپاه می‌باشد و نام وی ایرج مسجدی بود و او از این تیپ خواست به نخست وزیری توجهی نداشته‌باشد؛ در پایان گردان‌های بابلیون از مناطق خواسته شده عقب نشینی نکردند. در 17 اکتبر 2020 نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی از “ستاد فرماندهی عملیات نینوی” خواست تا نیروهای ارتش را در کنار نیروهای گردان‌های بابلیون در برخی نقاط بازرسی منتشر کند.

در سال 2019 به‌صورت صوری ریان الکلدانی با برادرش اسامه الکلدانی در رأس گردان‌های بابلیون جایگزین شد اما فرماندهی عملی این گردان همچنان در دست ریان الکلدانی است که برادرش و این یگان نظامی تحت نظر او فعالیت دارند.

روابط وابستگی

ریان الکلدانی روابط مستحکمی با یکی از افراد موجود در لیست تروریستی آمریکا و متهم به نقض حقوق بشر [توسط این کشور] دارد که “قیس الخزعلی” می‌باشد و با سازمان وی هم مرتبط است که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا می‌باشد و “عصائب اهل حق” نام دارد. ریان الکلدانی نظامی مسیحی از بغداد است و در ابتدا به “جیش المهدی” پیوسته‌بود اما سپس به “عصائب اهل حق” منتقل شد و این در هنگامی بود که قیس الخزعلی جیش المهدی را ترک کرد. شایسته ذکر است که ریان الکلدانی به رهبر جنبش “حزب الله النجبا” اکرم الکعبی هم نزدیک است و وی نیز در لیست افراد تروریستی آمریکا قرار دارد و از جیش المهدی به عصائب اهل حق انتقال یافته‌بود.

الکلدانی روابط مستحکمی با نهادهای امنیتی ایران دارد زیرا او از حامیان فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران “قاسم سلیمانی” و نایب رئیس حشدالشعبی “ابومهدی المهندس” بوده است و هر دو این شخصیت‌ها در لیست تروریستی آمریکا بودند که در سال 2020 توسط حمله این کشور ترور شدند.

ریان الکلدانی جناح سیاسی گردان‌های بابلیون یعنی “جنبش بابلیون” را اداره می‌کند که بر 4 کرسی از 5 کرسی مختص به مسیحیان در پارلمان عراق تسلط دارد و مانند عناصر گردان‌های بابلیون پایگاه رأی دهندگان به جنبش بابلیون هم به‌طور اساسی از شیعیان جنوب عراق است.

عناصر وابسته

گردان‌های بابلیون از 4 هنگ تشکیل می‌شوند و از جمله آن یگان کوچکی از کاکایی‌ها می‌باشد.

گردان‌های بابلیون صفحاتی را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و تلگرام مدیریت می‌کنند کما اینکه رهبری این جریان ریان الکلدانی در توئیتر و اسنپ‌چت و شبکه‌های اجتماعی دیگر حضور دارد و رسانه‌های گردان‌های بابلیون هم از طریق بسیاری از صفحات وابسته به شبه نظامیان متحد با ایران تبلیغ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق به حفظ امنیت و ثبات این کشور و منطقه کمک خواهد کرد؟

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق...

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی علی نوریان بخش...

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات نفت اقلیم کردستان خواهد بود؟

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات...