جزئیات تفاهم جدید بغداد و واشنگتن بر سر همکاری‌های نظامی بلندمدت

تاریخ:

جزئیات تفاهم جدید بغداد و واشنگتن بر سر همکاری‌های نظامی بلندمدت

وب‌سایت آمریکایی المانیتور در مطلبی آورده که دولت جو بایدن در راستای پاسخگویی به سؤالات کنگره امریکا در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی پنتاگون برای تعامل و همکاری با نیروهای عراقی در دوره پسا داعش، گام نخست را با امضای چند تفاهم‌نامه با دولت عراق برداشت. این تفاهم‌نامه‌ها در جریان سفر ثابت العباسی وزیر دفاع عراق به واشنگتن به امضا رسید.

در این گزارش آمده که 4 سال پس از شکست داعش در آخرین سنگر خود در مرز عراق و سوریه مسئولان رده‌بالای پنتاگون و همتایان عراقی‌شان به‌منظور پی‌ریزی حمایت‌های نظامی واشنگتن از بغداد در دهه آینده گرد هم آمدند.

تأخیر بایدن در انجام اقدامات لازم

وب‌سایت المانیتور ادامه داده نشست‌های مهمی که در واشنگتن برگزار شد به‌مثابه یک گام دیرهنگام از جانب بایدن برای همسو کردن رویکرد دریای آزادمان دولتی امریکا به‌منظور توانمندسازی ارتش عراق در راستای ایستادگی مستقل این نهاد در برابر خطرها بود.

دانا استرول مسئول سیاست‌های خاورمیانه در پنتاگون پیش از مذاکرات مقامات بغداد و واشنگتن تصریح کرده بود که ما قصد داریم شراکتی مانند آنچه با سایر ارتش‌های منطقه انجام می‌دهیم را با طرف عراقی در دستور کار قرار دهیم و نیروهای آمریکایی دیگر مانند حال حاضر در عراق حضور نخواهند داشت.

بنا بر گزارش وب‌سایت آمریکایی، رویکرد سیاستی دولت بایدن در قبال عراق بر مبارزه برای شکست داعش متمرکز بود و با توجه به اینکه این گروهک تروریستی در حال حاضر به فعالیت‌های مخفیانه روی آورده واشنگتن تلاش می‌کند سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی را به سمت عراق جذب کند تا از این رهگذر، ثبات به اقتصاد عراق برگردد و دیدگاه‌های این کشور و همسایگانش از طریق شراکت‌های نظامی به هم نزدیک‌تر شود.

السودانی، آماده تفاهم و همکاری

المانیتور به صحبت‌های اخیر الینا رومانوسکی سفیر امریکا در بغداد اشاره‌کرده که گفته بود: زمان آن رسیده که از این فرصت استفاده کنیم، زیرا نخست‌وزیر عراق نیز آمادگی بسیاری برای تفاهم و همکاری دارد.

استرول نیز اظهار کرده بود که فرصت مناسبی برای تسهیل پیوستن عراق به کشورهای شورای همکاری‌های خلیج‌فارس وجود دارد و این امر می‌تواند از طریق آموزش‌ها و مانورهای نظامی مشترک نیز محقق شود.

برخی از مسئولان آمریکایی در گفت‌وگو با المانیتور اشاره‌کرده‌اند: عناصر داعش که تلاش می‌کردند عملیات‌هایی را در خاک عراق و سوریه انجام دهند هم‌اکنون به گروه‌های شورشگر کوچک تبدیل‌شده‌اند که توانایی عملیات خارجی را ندارند. به‌علاوه آمار عملیات‌های داعش در عراق در سال گذشته تا 64 درصد کاهش‌یافته است.

همچنین متیو مک فارلن فرمانده نیروهای ناتو پیش‌ازاین، تعداد عناصر داعش در هر یک از کشورهای عراق و سوریه را چیزی حدود 1000 نفر یا کمتر اعلام کرده بود.

وب‌سایت آمریکایی افزوده که برخی از مسئولان نظامی آمریکایی از گام‌های اخیر نیروهای امنیتی عراقی آن‌هم پس از وضعیتی شبیه به فروپاشی درنتیجه حمله داعش در سال 2014 تمجید کرده‌اند. در آن زمان داعش با عبور از مرزهای مشترک سوریه و عراق تا نزدیکی بغداد پیش آمد و با حدود 8 میلیون عضو توانست بر منطقه‌ای به مساحت انگلستان در خاک عراق سایه بیندازد. مک فارلن تأکید کرده بود که ما در حال حاضر روی ایجاد ظرفیت در نیروهای ارتش عراق در سراسر اراضی این کشور برای انجام بیش از یک عملیات درآن‌واحد متمرکزشده‌ایم.

حضور آمریکایی‌ها در عراق

المانیتور ادامه داده که نیروهای امنیتی عراق پس از نبرد علیه داعش همچنان به کمک حدود 2500 مستشار آمریکایی و عضو ائتلاف بین‌المللی متکی هستند اما مقامات عراقی می‌گویند بعید است که این مأموریت به‌طور نامحدود ادامه داشته باشد.

ایالات‌متحده در سال 21-2020 پیش از اعلام علنی پایان نقش رزمی نظامیانش در عراق، نزدیک به نیمی از نظامیان شرکت‌کننده در جنگ علیه داعش را از عراق خارج کرد و تعداد مستشاران عملیاتی در ستاد مرکزی ارتش امریکا را افزایش داد.

به گفته مسئولان آمریکایی بخشی از گفت‌وگوهای اخیر در پنتاگون باهدف تعیین استانداردهای موردتوافق بغداد و واشنگتن برای انتقال به مرحله پایانی مأموریت شکست داعش انجام شد.

وب‌سایت آمریکایی به اظهارات یک مقام نظامی بلندپایه آمریکایی پیش از نشست‌های عراق و امریکا اشاره‌کرده که گفته بود: گمان می‌کنم به‌مرورزمان متوجه می‌شوید که با پیشرفت مأموریت حجم فعالیت‌های ما کاهش می‌یابد.

بااین‌حال این وب‌سایت در گزارش خود قید کرده که نیروهای عراقی همچنان با مسئله فساد دست به گریبان‌اند و هنوز نمی‌توانند تنها با تکیه‌بر اطلاعات خود عملیات مشترک و هم‌زمانی را کلید بزنند.

المانیتور تصریح کرده که ارتش عراق همچنان به تسلیحات دوران شوروی متکی است و در کنار آن از تسلیحات آمریکایی و برخی سلاح‌های خارجی پیشرفته استفاده می‌کند، اما درعین‌حال نشان داده که نگهداری و راه‌اندازی آن ها برایش دشوار است.

مک فارلن نیز گفته بود به‌مرورزمان شاهد آن هستیم که توانمندی عراقی‌ها در انجام بررسی، تعمیر و تکمیل امور مربوط به جنگنده‌ها به‌ویژه از نوع F16 بهبودیافته، اما بنا بر گزارش بازرس کل پنتاگون تنها 66 درصد از این جنگنده‌ها قادر به انجام و تکمیل مأموریت‌ها هستند.

در گزارش بازرس کل پنتاگون آمده که نیروی هوایی عراق توانایی هدف‌گیری دقیق هوا به زمین را ندارد و عراقی‌ها برای شناسایی اهداف خود در تمام حملات هوایی که شامل استفاده از موشک آزادهای هدایت‌شونده می‌شود، به نیروهای ناتو به رهبری امریکا متکی هستند.

ارتش، پیشمرگه و الحشد الشعبی

المانیتور گزارش خود را این‌گونه ادامه داده که بودجه عراق به افزایش نفرات و منابع مالی نیروهای الحشد الشعبی اشاره می‌کند و کاهش نیروهای نخبه مبارزه با تروریسم به میزان حدود 4000 هزار نفر یا به عبارتی 14 درصد از این نیروها را در دستور کار قرار داده، درحالی‌که به گفته واشنگتن این دستگاه تنها 43 درصد از نیروهای موردنیازش را در اختیار دارد.

به‌علاوه تیپ‌های پیشمرگه باوجود اتکا به کانال‌های تأمین مالی امریکا همچنان درگیر چنددستگی هستند. جاناتان لُرد پژوهشگر مؤسسه امنیتی جدید امریکا در اظهاراتی گفت احتمالاً روزی که منابع مالی خشک شود، نیروهای کُرد دچار فروپاشی می‌شوند.

وب‌سایت آمریکایی در پایان گزارش خود آورده که برخی از مقامات آمریکایی ترجیح می‌دهند گروه‌های نزدیک به ایران به مواضع امریکا در سوریه و عراق حمله کنند، مگر اینکه السودانی به برخی نشانه‌های خارجی در خصوص تغییر خواسته این گروه‌ها مبنی بر پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق دست پیدا کند.

منبع: شفق نیوز – مترجم: هادی افرازنده – لینک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

خطیبان نامور عراق- شیخ عبدالحمید مهاجر

شیخ عبدالحمید مهاجر وی یکی از خطبای نامدار عراقی و...

خطیبان نامور عراق- سید جاسم الطویرجاوی

سید جاسم طویرجاوی سید جاسم بن سید عبد طویرجاوی از...

خطیبان نامور عراق – شیخ جعفر ابراهیمی

شیخ جعفر ابراهیمی شیخ جعفر عجیل الخزاعی ملقب به شیخ...

خطیبان عراق – سید علی طالقانی

خطیبان عراق - سید علی طالقانی سید علی طالقانی، یکی...