بازی‌های تکراری برای تحریم انتخابات عراق

تاریخ:

بازی‌های تکراری برای تحریم انتخابات عراق

برخی از طرف‌ها و شخصیت‌ها، با تکیه‌بر این جمله که “هیچ انتخاباتی در سایه حضور اشغالگران وجود ندارد”، مردم عراق را به تحریم انتخابات آینده دعوت می‌کنند. این بهانه، هویت صاحبان این ایده را برملا می‌کند که معتقدند طبقه سیاسی کنونی عراق با ایالات‌متحده همراه هستند. هرچند این احزاب و شخصیت‌ها خود با طرف آمریکایی در ارتباط هستند و برای بازگشت به عرصه قدرت دست به دامان آمریکایی‌ها می‌شوند.

بنا برگزارشی که سالم مشکور تحلیلگر عراقی در روزنامه الصباح منتشر کرده، این جناح‌ها مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سال 2005 در سایه اشغالگری رسمی آمریکایی‌ها را از یاد برده‌اند، اما مشخص نیست که در حال حاضر از کدام اشغالگری صحبت می‌کنند؟

این افراد و طرف‌ها تنها کسانی نیستند که مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کنند، بلکه احزاب شرکت‌کننده در انتخابات یا دست‌کم برخی از آن ها، منفعت خود را در این می‌بینند که مردم را از شرکت در انتخابات منصرف کنند. چیزی که شاید عجیب به نظر برسد، اما واقعیت همین است. در توضیح این نظریه باید گفت که این احزاب سیاسی هوادارانی دارند که درهرصورت به آن ها رأی می‌دهند. اما اگر اکثریت بلاتکلیف در انتخابات مشارکت کنند، تعداد آرای احزاب نامبرده کاهش می‌یابد و در ادامه شانس آن ها برای دستیابی به تعداد بیشتری از کرسی‌های شوراهای استانی کمتر می‌شود.

چندی پیش مهلت ثبت کارت‌های انتخاباتی رأی‌دهندگان به پایان رسید اما استقبال مردم از این امر بسیار کم بود. ناظران این مسئله را یکی از نشانه‌های استقبال کم مردم از انتخابات شوراهای استانی می‌دانند که قرار است در اواخر سال جاری برگزار شود.

این اولین باری نیست که میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین می‌آید. دلیل این امر آگاهی کم مردم و عدم درک درست از این موضوع است که تحریم انتخابات درواقع شکاف را عمیق‌تر می‌کند. این در حالی است که برخی از احزاب به روند دعوت و تشویق مردم به تحریم انتخابات ادامه می‌دهند.

باید توجه داشت که هیچ‌یک از تحریم‌های سیاسی که تاکنون علیه انتخابات‌ها رخ‌داده شرایط را نه در عراق و نه در هیچ کجای دیگر تغییر نداده است. تنها نتیجه‌ای که این اقدام به همراه داشته این بوده که به گروهی کوچک، یعنی هواداران احزاب مشخص، اجازه داده که سرنوشت بیشتر ملت را تعیین کنند. بدین ترتیب هیچ‌یک از تحریم کنندگان حق ندارند که از ادامه شرایط نابسامان گلایه داشته باشند زیرا خودشان اجازه نداده‌اند که تغییری ایجاد شود.

از دیگر بهانه‌هایی که حامیان تحریم انتخابات به آن متوسل می‌شوند این است که در انتخابات تقلب وجود دارد و نتایج از پیش تعیین‌شده است. هیچ‌کس منکر امکان وجود تقلب در انتخابات نیست، بلکه این مسئله در انتخابات کشورهای دیگر نیز با درصدهای کم‌وبیش وجود دارد. برای مثال، هم‌اکنون رئیس‌جمهوری سابق امریکا به اتهام دست‌کاری نتایج انتخابات پای میز محاکمه حاضر می‌شود. زمانی که او به جایگاه ریاست جمهوری امریکا رسید، رقبایش او را به تقلب و همکاری با ولادمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در راستای تحقق منافع اقتصادی شخصی و البته مشترک متهم کردند.

این نکته حائز اهمیت است که اگر میزان مشارکت در انتخابات پایین باشد، تقلب به‌راحتی رخ‌داده و نتایج انتخابات را تغییر می‌دهد. اما اگر مردم مشارکت گسترده‌ای از خود نشان دهند و به نامزدهای کارآمد و پاک دست رأی بدهند، میزان تأثیرگذاری تقلب کاهش می‌یابد. بنابراین چنین نتیجه می‌گیریم که راهکار مقابله با تقلب، مشارکت گسترده در انتخابات است، نه تحریم آن.

شاید رأی‌دهندگان عراقی از مشارکت در انتخابات شوراهای استانی گذشته تجربه تلخی به دست آورده‌اند تا جایی این تجربه آنان را به سمت تحریم انتخابات آینده سوق بدهد. آنان به چشم دیدند که چگونه بسیاری از اعضای شوراها، امتیازات و امکانات به‌دست‌آمده را همچون غنیمت‌های حرام میان خود تقسیم کردند یا اینکه درست طبق رویه درگیری‌های موجود میان احزاب، شوراها یا استانداران به اختلافات داخلی مشغول شدند. اما تغییری که دولت عراق در ماه‌های گذشته در فعالیت‌های خدماتی و نظارتی به‌ویژه در زمینه مبارزه با فساد در دستور کار قرار داده، باید مردم را نسبت به نقش کارآمد و بی‌طرفانه شوراهای استانی آینده امیدوار کند.

نکته مهم‌تر اینکه انتخاب افراد شایسته‌تر و نامزدهای کارآمد و پاک دست باید به‌دوراز تعصبات عشیره‌ای یا حزبی انجام شود. به‌علاوه مشارکت گسترده در انتخابات و انتخاب افراد شایسته‌تر باعث می‌شود که شوراهای استانی آینده برای خدمت‌رسانی به مردم استان‌ها توانمندتر باشند.

نویسنده: سالم مشکور

مترجم: هادی افرازنده

منبع: روزنامه الصباح/ لینک: https://alsabaah.iq/82374-.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وضعیت “پ‌ک‌ک” و مواضع جدید علیه آن بعد از سفر اردوغان به عراق

وضعیت "پ‌ک‌ک" و مواضع جدید علیه آن بعد از...

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد بود؟

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد...

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام وابستگی نظامی به چین گرفتار می‌شود؟

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام...

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...