نیاز مبرم عراق به بیش از 80 هزار معلم و دبیر

تاریخ:

چندی پیش وزارت برنامه‌ریزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که به 88 هزار کارمند آموزشی برای مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی و مدارس متوسطه نیاز دارد.

بنا برگزارشی که وب‌سایت القدس العربی منتشر کرده، باوجود استخدام‌هایی که توسط شورای مرکزی خدمات‌رسانی عراق از معلمان و دبیران دارای تخصص‌های گوناگون با درجه شغلی مختلف در سطوح مهدکودک، ابتدایی و متوسطه به عمل‌آورده، این کشور با بحران کمبود کارکنان آموزشی روبرو است.

عبد الزهره الهنداوی سخنگوی رسانه‌ای وزارت برنامه‌ریزی عراق در اظهاراتی گفت که شکاف بزرگی در جمعیت کادرهای آموزشی مختلف کشور وجود دارد و آمارهای این وزارتخانه نشان می‌دهد که ما به 87 هزار و 743 مربی، معلم و دبیر برای پاسخگویی به نیازها در سال‌های آینده نیاز داریم.

وی ادامه داد که در حال حاضر ما به 3 هزار و 199 مربی زن برای مهدکودک‌ها نیازمندیم. علاوه بر این باید به جذب 66 هزار و 353 معلم مرد و زن برای مدارس ابتدائی و 18 هزار و 191 دبیر مرد و زن برای مدارس متوسطه و دبیرستان‌ها اقدام کنیم.

عباس کاظم السودانی رئیس انجمن معلمان عراق نیز در صحبت‌هایی از کمبود نفرات کادرهای آموزشی در مدارس روستایی و مناطق دورافتاده انتقاد کرد و افزود که چنین امری درنتیجه “روابط میان حزبی و میانجیگری‌ها” رخ‌داده، مسئله‌ای که به تغییر یا لغو دستورات اداری یا جابجایی کارکنان به دلیل وجود کمبودها منجر می‌شود.

 در سال‌های اخیر، دایره مدارس رسمی عراق شیفت‌های کاری مدارس را به دو، سه یا حتی چهار شیفت افزایش داده تا از این طریق دانش آموزان بیشتری امکان تحصیل در مدرسه را داشته باشند. این امر به خاطر آن است که تعداد مدارس عراق بسیار کم است و با تعداد دانش آموزان همخوانی ندارد.

پیش‌ازاین نیز وزارت آموزش‌وپرورش عراق از افتتاح 400 مدرسه جدید خبر داده بود که بر کاهش فشارهای ناشی از تعداد بسیار دانش آموزان تأثیر خواهد گذاشت. این وزارتخانه با اشاره به اینکه در اواخر سال جاری بیش از 1000 مدرسه دیگر افتتاح می‌شود، گفته بود که بااین‌وجود ما همچنان به 8 هزار ساختمان برای تبدیل‌شدن به مدرسه نیازمندیم.

گفتنی است بخش آموزشی عراق طی سال‌های متمادی از سهل‌انگاری‌های دولتی و ضعف شدید در ساخت مدارس جدید و مرمت مدارس قدیمی رنج می‌برد، مسئله‌ای که تأثیرات منفی بر مسیر آموزش در کشور خواهد گذاشت.

در سال‌های اخیر افزایش سطح بی‌سوادی در میان شهروندان عراقی را شاهد بوده‌ایم به‌طوری‌که بر اساس آخرین رتبه‌بندی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) این پدیده 47 درصد از جامعه عراق را در برگرفته است. این در حالی است که این کشور در دهه هفتاد قرن گذشته جایگاه جهانی بهتری را ازنظر کیفیت آموزش و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی به خود اختصاص داده بود.

در کنار این‌ها فساد گسترده در بیشتر نهادهای دولتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مراکز آموزشی در عراق است به‌طوری‌که تأثیرات آن در کمبود شدید تعداد مدارس، نیاز مبرم به افزایش شیفت‌های کاری آن ها و کمبود کتاب، صندلی و سایر موارد الزامی آموزشی به‌وضوح به چشم می‌آید، تا جایی که بسیاری از والدین را مجبور کرده که مسئولیت تهیه این لوازم آموزشی را خودشان بر عهده بگیرند.

منبع: القدس العربی

مترجم: هادی افرازنده

لینک:

https://www.alquds.co.uk/%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82-%d9%81%d9%8a-%d8%ad%d8%a7%d8%ac%d8%a9-%d9%84%d9%8088-%d8%a3%d9%84%d9%81-%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%84%d8%b3%d8%af-%d8%a7%d8%ad%d8%aa%d9%8a%d8%a7%d8%ac%d8%a7/

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق به حفظ امنیت و ثبات این کشور و منطقه کمک خواهد کرد؟

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق...

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی علی نوریان بخش...

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات نفت اقلیم کردستان خواهد بود؟

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات...