اتهام سنگین اتحادیه میهنی علیه حزب دموکرات

تاریخ:

حزب بارزانی روزانه 200 هزار بشکه نفت به ترکیه قاچاق می‌کند

در برهه زمانی گذشته صحنه سیاسی اقلیم کردستان عراق روی آرامش را به خود ندیده و نشست‌های پی‌درپی سران اتحادیه میهنی و حزب دموکرات به راهکارهایی نرسیده که بحران موجود میان دو حزب را پایان ببخشد. به‌تازگی و در ادامه تنش‌های این دو حزب، اتحادیه میهنی، حزب بارزانی را به قاچاق روزانه 200 هزار بشکه نفت به ترکیه متهم کرده است.

شکست مذاکرات عراق و ترکیه

وب‌سایت بغداد الیوم در گزارشی آورد: نشست سه‌گانه‌ای که میان عراق و ترکیه با حضور هیئت نمایندگان اقلیم کردستان برگزار شد به هیچ پیشرفتی در رابطه با ازسرگیری صادرات نفت استخراج‌شده از چاه‌های نفت اقلیم کردستان نرسید. بدین ترتیب بحرانی که از 3 ماه پیش در پی حکم دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی مستقر در پاریس آغازشده همچنان ادامه می‌یابد. این دادگاه صادرات نفت توسط اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه آن هم بدون موافقت دولت مرکزی عراق را “غیرقانونی” خوانده بود؛ مسئله‌ای که ضرر و زیان آن تاکنون به چیزی بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است.

دلایل اختلاف عراق و ترکیه

منابع رسانه‌ای می‌گویند که اختلافات عراق و ترکیه حول محور مسائل مربوط به هزینه‌های صادرات نفت با خط لوله نفت عراق می‌چرخد که در برهه زمانی اخیر روند آن متوقف‌شده است. علاوه بر این غرامتی که دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی، ترکیه را به پرداخت آن ملزم کرده نیز یکی دیگر از دلایل اختلافات دو کشور است. در کنار این‌ها باید به مسائل فنی مربوط به درصد و حجم وجوهی که باید در جریان صادرات از طریق بندر جیهان پرداخت شود هم اشاره‌کنیم.

اتهامات سنگین اتحادیه میهنی علیه رقیب دیرین

بهجت احمد مشاور بخش انرژی در دفتر رسانه‌ای اتحادیه میهنی کردستان، حزب دموکرات را به قاچاق نفت اقلیم به ترکیه متهم کرد.

وی در گفت‌وگو با بغداد الیوم اظهار کرد که در برهه کنونی حزب دموکرات عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم را خواستار است و برای حل شدن این مشکل فشاری نمی‌آورد، زیرا این حزب به‌طور روزانه چیزی حدود 200 هزار بشکه نفت را با استفاده از کامیون به ترکیه قاچاق می‌کند.

این عضو ارشد اتحادیه میهنی ادامه داد که حزب دموکرات این حجم از نفت را از چاه‌های مختلف اربیل به ترکیه قاچاق می‌کند و در برهه زمانی اخیر این روند را آغاز کرده است. درآمدهای حاصل از این اقدام نیز هرگز به خزانه‌داری اقلیم کردستان تحویل داده نمی‌شود و البته که دولت مرکزی عراق از این جریان آگاهی کامل دارد.

توافق بغداد و اربیل

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در تاریخ 4 آوریل 2023 یک توافق نفتی با مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به امضا رساند.

به‌موجب این توافق قرار است جایگاه معاون مدیرکل شرکت ملی نفت عراق (سومو) به کُردها واگذار شود و بدین ترتیب روند صادرات نفت از اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه پس از توقفی که به وجود آمده ازسرگرفته می‌شود.

کانال دیوید اسکورز متخصص در امور اقتصادی نیز به جزئیات توافق نفتی بغداد و اربیل و چگونگی ازسرگیری روند صادرات نفت اقلیم کردستان به بازارهای بین‌المللی از طریق بندر جیهان ترکیه پرداخت.

این کانال به نقل از برخی مسئولان که نخواستند نامشان فاش شود، تصریح کرد که درآمدهای حاصل از صادرات نفت اقلیم کردستان در حسابی به نام دولت اقلیم در بانک مرکزی عراق ذخیره می‌شود. به‌علاوه این مسئولان افزوده‌اند که بغداد امکان دسترسی و بررسی این حساب را خواهد داشت و می‌تواند هزینه‌هایی که بر عهده دولت اربیل گذاشته‌شده را از آن بردارد.

منبع: بغداد الیوم

مترجم: هادی افرازنده

لینک:

https://baghdadtoday.news/228723-%D9%84%D8%A7-%D8%AA%D8%AF%D8%AE%D9%84-%D8%AE%D8%B2%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9.-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%83%D8%AA%D9%8A-%D9%8A%D8%AA%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%8A-%D8%A8%D8%AA%D9%87%D8%B1%D9%8A%D8%A8-200-%D8%A3%D9%84%D9%81-%D8%A8%D8%B1%D9%85%D9%8A%D9%84-%D9%8A%D9%88%D9%85%D9%8A%D9%8B%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%89-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D8%A7.html

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وضعیت “پ‌ک‌ک” و مواضع جدید علیه آن بعد از سفر اردوغان به عراق

وضعیت "پ‌ک‌ک" و مواضع جدید علیه آن بعد از...

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد بود؟

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد...

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام وابستگی نظامی به چین گرفتار می‌شود؟

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام...

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...