اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، بین گفتار و کردار نمایندگان عراق

تاریخ:

اینکه نمایندگان سُنی (عرب وکُرد) و ترکمان ومسیحی و ایزدی در جلسه بررسی اخراج نیروهای نظامی آمریکا شرکت ننمودند، قابل پیش‌بینی بود و اهل سنت و کرد در عالی‌ترین پست‌های حکومتی این امر را در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که ما مخالف خروج نیروهای آمریکایی‌ها از عراق هستیم اما عدم حضور 103 نماینده شیعه قابل‌توجه، تعجب وتأمل می‌باشد!

روز پنجشنبه گذشته، 103 نفر از اعضای مجلس نمایندگان عراق درخواستی را برای تصویب «قانون اخراج نیروهای خارجی از کشور» امضا کردند. قرار بود این درخواست در جلسه روز شنبه مجلس عراق موردبررسی قرار گیرد.

🔶گفته می‌شود درجلسه شامگاه شنبه فقط 82 نفر شرکت داشتند. (77 شیعه،2 مسیحی،2 کُرد و 1 نماینده سنی که کاندیدای ریاست مجلس است ونیاز به کسب آراء نمایندگان شیعه دارد) به عبارتی؛

🔻25 درصد از 329 نماینده مجلس عراق

🔺43 درصد از 180 نماینده شیعه مجلس عراق

در جلسه دیشب که در قرار بود در شرایط خاص کنونی به‌منظور تصویب «قانون اخراج نیروهای خارجی از کشور» تشکیل شود مشارکت داشتند و جلسه مذکور به حدّ نصاب نرسید و تشکیل نگردید و فقط معاون رئیس مجلس در سخنانی حملات آمریکا به عراق را محکوم نمود و با نام‌گذاری دو خیابان در شهر بغداد به نام‌های شهیدان ابو تقوى السعيدي «و» ابو باقر الساعدي موافقت نمود.

سؤال اساسی این است چرا جریانات سیاسی شیعی عراق برای تصویب «قانون اخراج نیروهای خارجی از کشور» برنامه‌ای نداشتند و نمایندگانشان را برای حضور در جلسه دیشب ترغیب نکردند؟ این در حالی است که برای تشکیل جلسه مجلس و تصویب «قانون اخراج نیروهای خارجی از کشور» حضور اکثریت نسبی (165 نماینده) کافی می‌باشد و فراکسیون‌های شیعی می‌توانستند با بهره‌مندی از 180 نماینده شیعی و حضور سازمان‌دهی شده آنان، هم جلسه مجلس را تشکیل دهند و هم قانون مذکور را به تصویب برسانند. قابل‌ذکر است که یک ماه پیش 314 نماینده در جلسه انتخاب ریاست مجلس مشارکت داشتند که این امر حاکی از اراده فراکسیون‌های شیعی برای حضور کاملاً حداکثری نمایندگان شیعه در آن جلسه می‌بود!

در جلسه 5 ژانویه-2020 و پس از شهادت رهبران مقاومت اکثریت مجلس عراق با حضور همه جریانات شیعی به حدّ نصاب رسید و تشکیل شد ولی بجای تصویب «قانون» الزام‌آور اخراج نظامیان خارجی از عراق، «قرار» غیر الزام‌آور (همانند بیانیه‌های مجلس شورای اسلامی) تصویب گردید؛ اما در جلسه دیروز فقط 43 درصد نمایندگان شیعه مجلس عراق حضور یافتند که حتی جلسه به حدّ نصاب نرسید!

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق به حفظ امنیت و ثبات این کشور و منطقه کمک خواهد کرد؟

آیا سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در عراق...

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی

انفجار جمعیت: عراق در مرحله دوم گذار جمعیتی علی نوریان بخش...

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات نفت اقلیم کردستان خواهد بود؟

احیای خط لوله کرکوک-جیهان: چه آینده‌ای در انتظار صادرات...