معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق-مؤسسه فرهنگی رؤیا

تاریخ:

نام سازمان: مؤسسه فرهنگی رؤیا

عراق پس از فروپاشی رژیم بعث در سال 2003 میلادی با پدیده رشد شدید ان جی او ها و مؤسسات فرهنگی یا جامعه‌ساز و جریان محور روبه‌رو بوده است. موسساتی در قالب یادگیری زبان یا گردشگری یا فرهنگ محور، همواره مجموعه‌ای از آداب یا رسوم را در جامعه عراقی ترویج داده‌اند که دست خوش اتفاقات فراوان بوده است. از جمله موسساتی که در عراق در قالب مؤسسه فرهنگی مشغول به فعالیت است، مؤسسه رؤیا می‌باشد.

رؤیا

رؤیا، مؤسسه‌ای عراقی و ثبت شده و رسمی و مستقل و غیردولتی است که در سال 2012 میلادی با هدف پشتیبانی از حیات فرهنگی و استغنای فرهنگ عمومی عراق در این کشور تأسیس شد و تلاش دارد تا پل ارتباطی میان جامعه عراقی و فرهنگ دیگر کشورها باشد. این مؤسسه فرهنگی با شماره (1B75468) در سازمان مؤسسات غیردولتی عراق به‌صورت رسمی ثبت گردیده است و توسط تمارا چلبی (رئیس هیدت مدیره)، ریم شاذر کبه، شوان ابراهیم طه مدیریت می‌شود. تمارا چلبی دختر احمد چلبی سیاستمدار عراقی و دبیرکل همایش ملی عراق است. احمد چلبی پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق، در غرب یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مخالف صدام به‌شمار می‌رفت.

هدف مؤسسه

اهداف این مؤسسه در مقام تطبیق، فراوان است اما به‌صورت ریشه‌ای، این مؤسسه هدف دارد تا کنش‌های فرهنگی که در عراق رخ می‌دهد را در حد توان، تقویت کرده و پل ارتباطی میان جوانان عراقی و عرصه هنر و فرهنگ بوده باشد. تا با شناخت استعدادهای فرهنگی و تقویت و مدیریت و پرورش این استعدادها، بهره‌های ملی و بزرگ از آن برداشته شود. این مؤسسه تلاش دارد تا با پشتیبانی طرح‌های بومی و آداب و رسوم محلی عراقی، در راستای احیای فرهنگ کهن عراق نیز قدم بردارد؛ اما یکی از مهم‌ترین اهداف این مؤسسه، ایجاد میدان فعالیت برای زنان عراقی است؛ و نیز این مؤسسه در صدد است تا راهکاری برای گفت‌وگوی تمدن‌ها و سخن گفتن اهالی فرهنگ‌های مختلف عراقی با همدیگر و نیز اهالی دیگر کشورها را فراهم آورد. مؤسسه رؤیا تلاش دارد که طرح‌های پیشنهادی فرهنگی و هنری که از سوی جوانان عراقی عرضه می‌شود را در صورت تصویب در هیئت‌مدیره، پشتیبانی کند تا به عرصه سودآوری و توفیق برسد.

فعالیت‌ها

این مؤسسه بنابر رویکرد هنری و فرهنگی، در عرصه‌های مختلفی فعالیت‌های مهمی انجام داده است؛ از جمله برگزاری همایش‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های سالانه و در موضوعات مختلف و یا حضور مؤثر در آن جشنواره‌های سالانه در عراق.

و همچنین تهیه کنندگی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی عراقی از جمله «لیل بغداد» اثر فرات جمیل و”موسیقی عصر بوش” ساخته شیرکو عباس و سریال کمدی ”العرضحالجی” ساخته لُؤَی فضیل.

این مؤسسه همچنین در زمینه حفظ و کشف آثار باستانی نیز فعالیت داشته است؛ از جمله حضور تمارا چلبی (مدیر مؤسسه و بنیان‌گذار آن) در سال 2017 م به‌عنوان مدیر هنری جشنواره‌ی «العتیق» که همواره درصدد رونمایی از اشیا باستانی تازه یافت در کشور عراق می‌باشد.

این مؤسسه همچنین با حمایت صندوق حمایتی هلندی «شاهنشاه کلاوس» پروژه تئاتری «روان‌درمانی» را کار کرد.

این مؤسسه از سال 2017 مبادرت به چاپ و انتشار نشریه‌ای تربیت محور کرده است.

رویکرد

مؤسسه رؤیا ادعا دارد که در زمینه پشتیبانی فرهنگی و حمایت از جامعه خفته فرهنگی و نخبگان هنری عراق تلاش می‌کند. این مؤسسه با قشر مهمی از هنرمندان و اهالی فرهنگ عراقی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری ارتباط دارد و توانسته در پی معرفی هنرمندان نوظهور عراقی، یک بیوگرافی کلی از آنان را نیز تهیه کرده و در سایت این مؤسسه قرار دهد. این مؤسسه تلاش دارد تا هنرمندانی که در لیست این مؤسسه قرار گرفته‌اند را با جذب سرمایه از منابع مالی خود، در انجام پروژه‌های مهم هنری، پشتیبانی کند. از طرفی این مؤسسه با معرفی هنرمندان نوظهور و قرارادن آثار آنان در کنار آثار هنرمندان نامی و مهم عراق، در تلاش است تا آن جوانان را نیز در جامعه هنری عراق مطرح کرده و لوازم موفقیت‌شان را فراهم آورد.

پشتیبانی مالی

این مؤسسه جزو مؤسسات غیرتجاری است و از سوی افراد و احزاب و مجموعه‌های فراوانی پشتیبانی می‌شود. با بررسی مجموعه پشتیبانان مالی این مؤسسه می‌بینیم که گروه‌های مهم کردی از جمله نچیروان ادریس بارزانی (رئیس اقلیم کردستان و عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان) و خالد خوش ناو جزو پشتیبانان مالی این مؤسسه‌اند. همچنین شرکت کردستانی «هیوا فونداسیون» و مجموعه شرکت‌های میران و شرکت مخابراتی آسیاسِل و مجموعه میدیاوران و وزارت فرهنگ دولت عراق و چندین شرکت دیگر حامی مالی این مؤسسه می‌باشند.

کنش‌های سیاسی

از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های ان جی او های موجود در عراق، جریان‌سازی‌های مدنی و گاهی سیاسی در میان جوانان مریدِ خود بوده است. از این رو گمان می‌رود که مؤسسه فرهنگی رؤیا نیز از این قاعده مستثنا نباشد؛ همچنان که یکی از بیانیه‌های این مؤسسه در حمایت از تظاهرات اکتبر و «انتفاضه جوانان» نامیدن آن و پشتیبانی فکری و رسانه‌ای از رویدادهای این تظاهرات بوده است.

وبسایت مؤسسه رؤیا:

https://ruyafoundation.org

 

به سه زبان عربی – کردی و انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی محمدرضا...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق – مؤسسه: خیرات النهرین

نام سازمان: سازمان بشردوستانه خیرات النهرین سازمان بشر دوستانه خیرات...

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی واقعی؟

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی...

بررسی توافق خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و پیامدهای آن

بررسی توافق خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و...