خطیبان عراق – سید علی طالقانی

تاریخ:

خطیبان عراق – سید علی طالقانی

سید علی طالقانی، یکی از خطیبان و دانشمندان دینی نامی و بارز در کشور عراق است. وی در سال 1984 میلادی در شهر کربلا به دنیا آمد. پدر وی سید مازن یاسر الطالقانی از سادات هاشمی طالقانی منتسب به حضرت امام‌حسین است. اتمسفر زندگانی علی از همان کودکی، منبر و روضه و سینه زنی بود و وی از همان کودکی انس بسیاری با دستگاه عزاداری امام‌حسین علیه السلام داشت. خانواده سید علی، فاضل و جزو روی‌آورندگان به تحصیلات حوزوی بود. جد وی حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن طالقانی و همچنین عمویش آیت الله سید محمدحسن طالقانی می‌باشد. سید علی بنا به جغرافیای زندگی‌اش، از همان کودکی توانست بر منبر تکیه زده و شروع به قرائت مقتل امام‌حسین کند. او در حالی در سن شش سالگی مقتل می‌خواند که هنوز به مدرسه نرفته بود و الفبا را در مدرسه نیاموخته بود. وی پس از گذران تحصیلات اولیه مدرسه، روی به تحصیلات حوزوی آورده و در نجف مشغول به تحصیل شد. پیش از آنکه وی به‌اجبار به خدمت رژیم بعث درآید، این رژیم سرنگون شد و وی به سربازی این رژیم درنیامد. سید علی طالقانی در دوران جوانی با نوه علامه شیخ عبدالامیر منصوری که جزو خطبای بزرگ عراق بود، ازدواج کرد.

سید علی در سال 2000 میلادی به حوزه نجف پیوست و توانست مدارج علمی را به‌خوبی طی کند. گفته‌می‌شود که سید علی، مورد تحسین سید مقتدی صدر (فرزند شهید سید محمدصدر) بود و سید علی با دستان مقتدی صدر، معمم گردیده‌بود. همچنین وی بار دیگر با دستان مرجع عالی‌قدر آیت الله شیخ فیاض معمم گردیده‌است. وی پس از معمم شدن به کربلا آمد تا در کلاس حوزوی شیخ حسین امیری و شیخ صباح الشمری حاضر شود و همچنین در این برهه توانست یک دوره کامل عقاید شیعه را نزد علامه شیخ فاضل فراتی بیاموزد و همچنین با یادگیری یک دوره کامل علوم لغت عربی نزد شیخ وائل البدیری، خود را مهیای خطبه‌خوانی کرده وبا استفاده از علوم حوزوی و عقیدتی و لغوی درصدد بیان معارف حسینی برآید. وی هم‌اکنون جزو نامورترین خطبای عراق به‌شمار می‌رود.

 

وی علی‌رغم خطابه‌خوانی، حائز چند عنوان دینی در عراق نیز می‌باشد؛ از جمله: امام جمعه مسجد کوفه؛ امام جمعه کربلاء، امام جمعه موقت بابل، دیوانیه و واسط و همچنین امام جماعت حرم حسینی و وکیل برخی از امور حسبی آیت الله سید کاظم حائری حسینی.

وی هم اکنون یکی از خبره‌ترین سخنرانان عراق است. عتبه حسینی و عتبه عباسی و حسینه‌های بزرگ عراق، همواره محل سخنرانی‌های دلنشین این خطیب نامور عراقی است. سخنرانی‌های وی در شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی نیز پخش و بازپخش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وزارتخانه‌های عراق- وزارت الداخلیه

معرفی وزارتخانه‌های عراق- وزارت الداخلیه نویسنده: اکبر بیرامی وزارت داخلیه (معادل:...

اهل‌سنت عراق و چگونگی عمیق‌تر شدن چنددستگی‌ها

اهل‌سنت عراق و چگونگی عمیق‌تر شدن چنددستگی‌ها پس از اینکه...

پنج موکب پرجمعیت و بزرگ عراق

پنج موکب پرجمعیت و بزرگ عراق این نوشتار درصدد معرفی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...