خطیبان نامور عراق- سید جاسم الطویرجاوی

تاریخ:

سید جاسم طویرجاوی

سید جاسم بن سید عبد طویرجاوی از سادات عرد عراق و دانشمند دینی و خطیب منابر حسینی و جزو نامی‌ترین واعظ ان عرب در تاریخ معاصر شیعه و شاعر و ادیب عراقی است. وی از سادات عرد موسوی عراق است.

سید جاسم در شهر نجف اشرف در سال 1947 میلادی به دنیا آمد و باتوجه به اینکه نجف شهری حوزه محور و متشرع بود، این اتمسفر رشد، سبب شد تا سید جاسم از همان ابتدا با گزاره‌های دینی و شعیره های مذهبی انس یابد. وی هم درس خوانده حوزه و هم دانشگاه است اما به‌جهت اشتغال به خطابه‌خوانی، از روی آوردن به تحصیلات دانشگاهی باز ماند. وی در حوزه به‌خوبی مدارج علمی را طی نمود و در مدرسه جزایری و مدرسه قوام تحت اساتید بزرگی همانند شیخ عزالدین الجزایر و شیخ طه بصری تربیت شد.

سید جاسم با اینکه متولد نجف است اما به سید جاسم طویرجاوی ملقب است! چراکه وی 18 سال (از سال 1962 تا 1980) تحت قبه حرم حسینی مجالس روضه و خطابه برقرار کرده و در عزاداری‌های طویرجی ها خطابه‌های غرّایی می‌خواند. همین شد که همگان وی را با لقبِ «طویرجاوی» شناختند و میان عموم مردم و بعدها علما و رسانه‌ها با همین نام، نامی شد.

سید جاسم از ده سالگی در دستگاه عزاداری اباعبدالله، حضور داشته است؛ حفظ مقاتل مختلف حسینی و بهرمندی از صدای خوب و عبارات مناسب سبب گردید تا وی از همان کودکی در منابر حسینی، جایگاه خود را پیدا کند.

گویند که سید جاسم وقتی روضه‌خوانی زیبای شیخ حسن جواد را شنیده‌بود، از او خواسته‌بود وی را در عرصه آوازِ مراثی، تربیت کند و از همین راه وارد عرصه نواهای مراثی و روضه‌خوانی گردید.

سید جاسم در دوران سخت‌گیری رژیم بعث بر حوزات علمیه، در سال 1980 از عراق خارج شد و به کویت رفت و پس از ده سال از کویت به ایران مهاجرت کرد. وی جزو خطبای بین المللی عراق است؛ لبنان، عربستان، کویت، بحرین، قطر، ایران و برخی کشورهای اروپایی همانند انگلستان شاهد خطابه‌های وی بوده است. سید جاسم طویجاوی در 11 اکتبر سال 2020 میلادی، پس از تحمل یک دوره بیماری در کشور کویت، جان سپرد. جنازه وی با هواپیمای اختصاصی به عراق بازگردانده شده و پس از تشییع در نجف و کربلا، در حرم حسینی، به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وزارتخانه‌های عراق- وزارت الداخلیه

معرفی وزارتخانه‌های عراق- وزارت الداخلیه نویسنده: اکبر بیرامی وزارت داخلیه (معادل:...

اهل‌سنت عراق و چگونگی عمیق‌تر شدن چنددستگی‌ها

اهل‌سنت عراق و چگونگی عمیق‌تر شدن چنددستگی‌ها پس از اینکه...

پنج موکب پرجمعیت و بزرگ عراق

پنج موکب پرجمعیت و بزرگ عراق این نوشتار درصدد معرفی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...