خطیبان نامور عراق- شیخ سلام عسکری

تاریخ:

شیخ سلام عسکری

شیخ سلام یکی از خطبای نامی و جوان عراقی است. وی در سال 1985 میلادی در شهر ناصریه واقع در استان ذی قار در جنوب عراق به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای فقیر و دلسوخته ی امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله به دنیا آمد و پدرش جزو خدام جلسات حسینی بود. سلام از همان کودکی علاقه به حفظ قرآن داشته و از همان دوران ابتدایی، به حفظ مشغول شده و در چندین مسابقه حفظ یا تجوید قرآن مقاماتی کسب کرده است. وی از ده سالگی به‌علت داشتن صدای خوش و آشنایی با قواعد تجویدی عبارات شرعی، مکبّر نماز جمعه شهر ناصریه بود که تحت اشراف شهید صدر و در دوران صدام اقامه می‌شد و حساسیت فراوانی داشت. سفر زیارتی به حرم حسینی و آشنایی با دستگاه عظیم عزاداری اباعبدالله الحسین، سبب شد تا شیخ سلام بدین امر علاقمند شده و از نوجوانی روی به مداحی و روضه‌خوانی هم بیاورد.

وی از همان دوران نوجوانی و بدون ورود به حوزه، شروع به آموختن علوم حوزوی از جمله منطق و فقه گردید و پس از مدتی به حوزه علمیه امیرالمومنین علیه السلام در نجف رفته و به‌سرعت تحصیلات مدرسه را رها کرده و زندگی خود را معطوف به حوزه کرد، گفته‌اند که وی تنها در عرض دو سال تمام دروس مقدمات حوزه را گذراند و سپس به دانشکده خطبه‌خوانی امام‌حسین در کرلا پیوست و دو سال نیز آنجا به تحصیل پرداخت. مهم‌ترین استاد وی در این دانشکده، استاد علامه مرحوم شیخ فاضل فراتی (رض) بوده است. پی از گذران دوره مقدماتی حوزوی و آموزش فنون خطابه‌خوانی و پس از مطالعه کتب فراوان عقیدتی و تاریخی و متنوع، شیخ سلام آرام آرام وارد وادی خطابه‌خوانی گردید. هوش بالای وی در حفظ متون تاریخی و دینی سبب پیشرفت وی شده‌است. گفته‌می‌شود که وی تنها در 14 سالگی توانسته مقتل امام‌حسین را به‌طور کامل حفظ کند و در روضه خوان‌ی ها و مداحی‌ها از آن بهره گیرد. از سال 2004 میلادی وی به‌طور حرفه‌ای وارد فضای خطابه در عراق شده و جزو خطبای معروف عراق به‌حساب می‌آید. طرح شبهات روز و جوان محور، تجزیه و تحلیل عقاید، ایرادِ خطبه‌های برائت محور و طرح بحث‌های متنوع از جمله ویژگی‌های مناسبر وی می‌باشد.

شیخ سلام عسکری در فضای مجازی نیز حضور مؤثری دارد؛ وی یک حساب شخصی در یوتیوب و یک حساب شخصی در فیسبوک با نزدیک به پنجاه‌هزار فالوور و یک حساب در توئیتر، مجموعه سخنرانی‌های خود را به‌خوبی منعکس می‌کند. همچنین وی در کشورهای مختلف عربی به‌ویژه کشورش عراق در حرم حسینی، خطبه‌خوانی می‌کند که گاهی با پوشش‌های زنده ماهواره‌ای و تلویزیونی و رادیویی همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق یکی از...

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق   دیپلماسی عمومی...

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی مشترک

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...