انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی

تاریخ:

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی

محمدرضا بلوردی

در فاصله دو روز مانده تا برگزاری ششمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق که بیش از 2 میلیون 900 هزار نفر از شهروندان می‌توانند در آن شرکت کنند، چشم انداز این انتخابات و عملکرد دو حزب عمده اقلیم مورد توجه قرار گرفته است.

انتخابات پیش رو تحت تاثیر مجموعه‌ای از موضوعات، احتمالا نسبت به گذشته با اقبال بیشتری از سوی رای دهندگان مواجه خواهد شد؛ از یک سو لغو برخی سهمیه‌ها (آراء آن در نهایت به سبد حزب دموکرات کردستان ریخته می‌شد) باعث شده است تا این حزب نسبت به گذشته چندان از پیروزی قاطع خود اطمینان خاطر نداشته باشد. از سوی دیگر، برگزاری این دوره از انتخابات زیر نظر کمیساریای فدرال انتخابات مستقر در بغداد، باعث شده است تا امیدواری‌ها برای کم شدن تقلب و تخلفات انتخاباتی افزایش یابد.

به واسطه همین امیدورای‌ها است که شخصیت‌های مستقل نسبت به گذشته حضور پررنگ‌تری در انتخابات دارند و در تبلیغات انتخاباتی بر ایجاد تغییراتی که به نفع احزاب حاکم نیست تاکید کرده و امیدوار به کسب پیروزی هستند. هرچند که برخی از این شخصیت‌های مستقل از سوی احزابی مثل حزب دموکرات و اتحادیه میهنی حمایت و پشتیبانی می‌شوند و فردای پیروزی در انتخابات در راستای خواست این احزاب عمل خواهند کرد.

به هر حال، در چنین شرایطی و با توجه به تشتت و پراکندگی احتمالی که نتیجه انتخابات ایجاد خواهد کرد، ناظران و صاحب‌نظران مسائل سیاسی در اقلیم کردستان انتظار دارند که نقشه سیاسی اقلیم شاهد تغییراتی باشد و با توجه به اینکه هر کدام از گروه‌های سیاسی ملاحظات و شروط خود را  دارند، این امکان وجود دارد که برخلاف گذشته که حزب دموکرات پیروز انتخابات بوده است، این بار اساسا روند تشکیل دولت آینده طولانی شده و با پیچ و خم‌های زیادی همراه باشد.

اتحادیه میهنی کردستان، امیدوار است انتخابات روز جمعه تغییری بنیادین در ساختار سیاسی اقلیم ایجاد کند؛ چرا که ارزیابی آنها حاکی از این است که در این انتخابات تعداد کرسی‌های احزاب کوچک‌تر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و در کنار آن کرسی‌های اتحادیه میهنی نیز نسبت به گذشته بیشتر شود. امری که باعث می‌شود تا حزب دموکرات برای کسب اکثریت نصف به اضافه یک کرسی‌ها با مشکل مواجه شود.

امید اتحادیه میهنی در این زمینه به تغییر در سازوکار برگزاری انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و نظارت کمیساریای فدرال انتخابات بر تمام روند برگزاری انتخابات است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش سطح مشارکت در انتخابات داشته باشد و آن دسته از شهروندان را پای صندوق‌های رای بکشاند که در دوره‌های قبل انتخابات را تحریم کرده بودند.

عملی شدن این امیدواری‌ها می‌تواند پایانی بر سلطه و هژمونی حزب دموکرات در اقلیم کردستان باشد. هرچند که در طرف مقابل، حزب دموکرات با تکیه بر جایگاه و کاریزمای مسعود بارزانی، رهبر این حزب، امیدوار است که همچنان اداره امور اقلیم را در اختیار خود داشته باشد و آنچه که امیدواری این حزب را در این زمینه تقویت می‌کند، رویکرد کلی رای دهندگان در عراق  و اقلیم است که بیشتر تمایل به رای دادن به حزاب و گروه‌های سیاسی دارند تا شخصیت‌ها و افراد مستقل.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق-مؤسسه فرهنگی رؤیا

نام سازمان: مؤسسه فرهنگی رؤیا عراق پس از فروپاشی رژیم...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق – مؤسسه: خیرات النهرین

نام سازمان: سازمان بشردوستانه خیرات النهرین سازمان بشر دوستانه خیرات...

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی واقعی؟

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی...

بررسی توافق خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و پیامدهای آن

بررسی توافق خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و...