مختصری درباره گروه رانده شده ازهریون از جریان صدر

تاریخ:

مختصری درباره گروه رانده شده ازهریون از جریان صدر

در تاریخ 13 سپتامبر جاری مقتدی صدر به تحسین حمیداوی فرمانده سرایا السلام دستور داد گروه ازهریون را از تمام ساختار سرایا السلام بازوی نظامی این جریان اخراج کند. مقتدی صدر به این هم اکتفا نکرد و اعضای جریان صدر را از تعامل با آنان منع نمود (منبع). نکته قابل توجه اینجاست که سرایا السلام بخشی از الحشدالشعبی است و تیپ‌های 313 و 314 و 315 وابسته به این گروه مسلح و تحت نظر الحشدالشعبی فعالیت دارند و از نظر عملیاتی بیشتر تمرکز نیروهای آنها در استان سامرا می‌باشد. همچنین فرماندهان این تیپ‌ها به‌ترتیب ابوزهرا السعیدی، ابوحسن الحلفی و ابومحمد التمیمی هستند (منبع). کما اینکه نکته قابل توجه اینجاست که حداقل از ظاهر امر مشخص است این دستور بدون هماهنگی الحشد الشعبی انجام شده‌است.

نکته قابل توجه دیگر در بیانیه مقتدی صدر در خصوص گروه ازهریون، توصیف آنها به‌اصطلاح “شبه نظامیان وقیح” بوده است و پیش از آن مقتدی صدر از این توصیف علیه “عصائب اهل حق” به رهبری شیخ قیس الخزعلی استفاده کرده بود (منبع) و نکته قابل توجه اینجا بود که هم درباره ازهریون و هم درباره عصائب اهل حق این توصیف از طریق حساب کاربری معروف “صالح محمد العراقی” بیان شده بود. گفتنی است علت به‌کارگیری این توصیف علیه عصائب اهل حق به موضوع درگیری‌هایی در بصره میان عصائب اهل حق و سرایا السلام در بصره و در سال 2022 باز می‌گشت که همزمان با اختلافات سیاسی بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور بود و طی این درگیری‌ها دست کم 4 نفر جان باختند.

در این یادداشت به معرفی مختصر گروه ازهریون خواهیم پرداخت و پس از آن اندکی درباره چالش‌ها و مزایای موضوع طرد گروه‌ها از جریان صدر بنابر خواست مقتدی صدر خواهیم نوشت.

 

گروه ازهریون چه کسانی هستند؟

مؤسس این گروه “ازهر الدلیمی” بوده است و وی شخصی اهل سنت و اهل استان الانبار بود ولی گفته‌می‌شود بعدها شیعی شد و از شاگردان آیت الله العظمی سید محمد صدر رحمه‌الله بوده است. همچنین گفته‌می‌شود در دوره مقاومت در برابر اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها، این شخص ارتباطاتی با ایران از نظر نظامی داشته است و از سویی دیگر گفته‌می‌شود الدلیمی از شخصیت‌های بارز درگیری‌های جریان صدر در استان کربلا با اشغالگران آمریکایی بود که طی آن نیروهای جیش المهدی با حمله به ستاد تحت اشغال نیروهای آمریکایی در آن استان باعث کشته شدن 5 تن از نیروهای آنان شدند.

در سال 2005 ازهر الدلیمی توسط آمریکایی‌ها دستگیر شد اما اندکی بعد آزاد شد و سپس در سال 2007 توسط آمریکایی‌ها در شهرک صدر کشته شد. در زمان فعلی ریاست این گروه برعهده “ابوکاظم الفرطوسی” بوده است که وی هم با اخراج گروه ازهریون از جریان صدر، از سرایا السلام اخراج شد (منبع).

 

ابعاد اخراج ازهریون از جریان صدر

به باور کارشناسان این اقدام مقتدی صدر یکی از دلایل حفظ انسجام و هماهنگی در این جریان است زیرا همگی از رهبری مشخصی تبعیت کامل دارند و در صورت اندکی انحراف برای عدم خراب کردن انسجام جریان از آن اخراج می‌شوند.

اما این نگرش مقتدی صدر دارای معایبی هم است که از جمله آن می‌توان به عدم انعطاف و بسته بودن جریان و عدم جاذبه برای بسیاری از گروه‌های دیگر برای همکاری‌های راهبردی با آنان اشاره کرد. کما اینکه این موضوع باعث می‌شود میزان انشقاق‌ها از این جریان چه در سطح شخصیت‌ها مانند بهاء الاعرجی و چه در سطح گروه‌ها مانند عصائب اهل حق در سال 2005 افزایش یابد.

 

شهاب نورانی فر

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان واحتمال تغییر در ساختار سیاسی محمدرضا...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق-مؤسسه فرهنگی رؤیا

نام سازمان: مؤسسه فرهنگی رؤیا عراق پس از فروپاشی رژیم...

معرفی سازمان‌های مدنی یا حقوق‌بشری در عراق – مؤسسه: خیرات النهرین

نام سازمان: سازمان بشردوستانه خیرات النهرین سازمان بشر دوستانه خیرات...

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی واقعی؟

تهدید به ترور آیت‌الله سیستانی؛ جنگ روانی یا تهدیدی...