ملکه فتنه و آشوب، تریسی جاکبسون، سفیر جدید آمریکا در بغداد

تاریخ:

ملکه فتنه و آشوب، تریسی جاکبسون، سفیر جدید آمریکا در بغداد

نویسنده: مسعود کیا

مقدمه

در 26 ژانویه 2024، رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، قصد خود را برای نامزدی تریسی جاکبسون به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده آمریکا در عراق را به جای الینا رومانوفسکی اعلام کرد. به نظر می رسد واشنگتن از انتخاب سفیری که با جنجال و آشوب شهره است به دنبال تولید و بازتولید بحران در در جهت تثبیت جایگاه خود در منطقه است. این مهم بویژه پس از 7 اکتبر و قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در تنگناهای امنیتی عیان تر می گردد، چرا که مقاومت اسلامی عراق نقش ویژه ای در شبکه امنیتی محور مقاومت بر علیه مطامع شوم استکبار جهانی ایفا می نماید.

دیپلمات یا مأمور امنیتی

تریسی جاکبسون را معلم الینا رومانوفسکی سفیر فعلی و جنجالی آمریکا در عراق می‌نامند. جوایز متعددی در وزارت امور خارجه آمریکا برای موفقیت‌هایش در مأموریت‌های خود دریافت کرده است، از جمله دو جایزه ریاست‌جمهوری و نشان «ابراهیم روکوفا» برای صلح، دموکراسی و انسانیت در کوزوو. در طول حرفه‌اش، سه بار به‌عنوان سفیر آمریکا در تاجیکستان، ترکمنستان و کوزوو فعالیت کرده و همچنین معاون رئیس هیئت دیپلماتیک در سفارت آمریکا در ریگا، لتونی بوده است. علاوه بر نقش‌های رهبری در خارج از کشور، جکبسون به‌عنوان معاون اصلی دستیار وزیر امور خارجه در دفتر امور سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس مرکز آموزش امور خارجی ملی (FSI) دانشکده مطالعات حرفه‌ای و مطالعات منطقه‌ای فعالیت کرده است و سپس به‌عنوان معاون مدیر فعالیت کرده است. در شورای امنیت ملی، جاکبسون معاون دبیر اجرایی و مدیر ارشد مدیریت بوده است. انتخاب چنین فردی به‌عنوان سفیر آمریکا در عراق که ارتباط عمیقی با نهادهای امنیتی و نظامی غربی دارد، نمی‌تواند خارج از چارچوب فهم تحولات سیاسی اخیر در منطقه به‌ویژه 7 اکتبر داشته باشد.

سفیری که نیامده بحران آفرید

تریسی جاکبسون در جلسه استماع مجلس سنا، در اقدامی برخلاف عرف دیپلماتیک برای سران سیاسی عراق خط‌ونشان کشید و در امور داخلی عراق امرونهی نمود. این سخنان باعث تنش در روابط عراق و آمریکا گردید به‌نحوی‌که گروه‌های مقاومت اسلامی عراق، بیانیه شدید‌الحنی صادر نمودند و خواستار تسریع در فرآیند خروج کامل نظامیان آمریکا از عراق شدند. جاکبسون تعهد خود را برای کاهش نفوذ “گروه‌های شبه‌نظامی” هم‌پیمان با ایران که به گفته او تهدیدی جدی برای آینده عراق هستند، اعلام کرد. تریسی جاکبسون با بیانی مذبوحانه و سخیف عنوان داشت: “ایران در عراق نقش مخربی ایفا می‌کند و منطقه را بی‌ثبات می‌سازد و واشنگتن آگاه است که تهدید اصلی برای عراق گروه‌های شبه‌نظامی هم‌پیمان با ایران هستند. وی تأکید کرد که اجازه نخواهد داد ایران از گاز وارداتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها به‌عنوان سلاحی علیه عراق استفاده کند” و اظهار داشت که “گروه‌های مورد حمایت ایران تهدید بزرگی برای ثبات عراق محسوب می‌شوند و او متعهد به مقابله با این تهدید و محدودکردن نفوذ ایران با تمام ابزارهای سیاسی موجود است”. این جملات در حالی بیان می‌شود که جمهوری ایران هرگونه سلطه بیگانه بر عراق را محکوم و در مبارزه با تروریسم یارویاور ملت عراق بوده است و این‌گونه اظهارات هرگز عملکرد بی‌ثبات‌کننده و بحران‌آفرین آمریکا در عراق را تحت شعاع قرار نخواهد داد.

واکنش‌ها در عراق

رئیس شورای سیاسی جنبش النجباء، علی الاسدی، در پستی در شبکه اجتماعی “X” خطاب به سفیر جدید گفت: “شما باید بدانید که روزها بین ماست و ضربه‌های بعدی ما بر بینی‌های شما خواهد بود و خواهید دید که حرف آخر از آن کیست”. او سیاستمداران عراقی را به سردرگمی و پیروی از تمایلات و تجاوزات آمریکایی متهم کرد و افزود که آن‌ها از حفظ حاکمیت و استقلال عراق غافل‌اند.

از طرفی، بلوک پارلمانی الصادقون، نماینده جنبش عصائب، اظهارات نامزد سفارت آمریکا در بغداد را تحریک‌آمیز دانست. این بلوک در بیانیه‌ای اظهار داشت که “اظهارات سفیر، تجاوز آشکار به اصول روابط بین‌المللی است و این اظهارات نمایانگر تحقیر نقش عراق در منطقه و توانایی آن در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی خود است”.

دولت عراق نیز اظهارات سفیر جدید آمریکا را رد کرد و آن‌ها را دخالت در امور داخلی عراق دانست. مشاور امنیتی نخست‌وزیر عراق، خالد الیعقوبی، در بیانیه‌ای در شبکه “X” گفت: “ما به جلسه استماع نامزد سفارت واشنگتن در بغداد گوش دادیم و آنچه در آن گفته شد نشان از عدم درک واضح از عراق جدید و سلامت آن است و به امور داخلی و همسایگانش توهین می‌کند”. وی تأکید کرد که “نامزد سفیر باید بداند که بسیاری از آنچه که او گفته است با وظایف جدید او همخوانی ندارد و مأموریت او بر اساس توافقات و معاهدات بین‌المللی واضح تعریف شده است”. او افزود که “بغداد انتظار عملکردی دارد که رابطه خوب بین دو کشور را تقویت کند، به‌ویژه که دو کشور به‌سوی روابط دوجانبه می‌روند که قربانی‌هایی که برای پیروزی بر تروریسم ارائه شده‌اند را حفظ کند”.

راهبردهای سیاسی و امنیتی جاکبسون در عراق

باتوجه‌به اسناد امنیت ملی و جلسه استماع سنا به نظر می‌رسد راهبردهای سیاسی و امنیتی جاکبسون در عراق شامل این موارد می‌باشد.

-فشار بر خلع سلاح گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق.

-ادغام شبه‌نظامیان در سازوکارهای رسمی نظامی و امنیتی

-مدیریت اقدامات خصمانه و حملات  شبه‌نظامیان مسلح (عمدتاً محور مقاومت عراقی) بر علیه نیروهای آمریکایی

-تعیین و تکلیف خانواده‌های بازمانده داعشی ساکن در اردوگاه الهول واقع در سوریه

-ترغیب عراق به تعمیق روابط با متحدین آمریکا در منطقه

-ساخت مدارس و دانشگاه‌های آمریکایی در عراق در تمامی مقاطع منطبق بر فرهنگ آمریکایی

-تأسیس مراکز آموزش زبان انگلیسی با محوریت سفارت آمریکا

-اعزام دانشجویان تحصیلات تکمیلی عراقی به آمریکا در جهت کادرسازی برای عراق آینده

-ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی به‌منظور تغییر در سبک زندگی عراق

-حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق یکی از...

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق   دیپلماسی عمومی...

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی مشترک

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...