خطیبان نامور عراق – سید مرتضی قزوینی

تاریخ:

سید مرتضی قزوینی

مرتضی قزوینی از روحانیون و وعاظ حسینی شیعیان معاصر عراق است. او با دروس تفسیری که در حرم حسینی ایراد می‌کرد و در برخی از شبکه‌های شیعی مانند الانوار پخش می‌شد، شهرت یافته‌است.

نام کامل او مرتضی بن محمد صدیق بن محمد رضاء بن محمد هاشم قزوینی و متولد ماه ربیع الاول 1349 هجری قمری مطابق با ماه اوت 1930 میلادی در شهر کربلا بوده است. وی در جوانی برای پیوستن به دانشگاه الازهر به مصر سفر کرد، او پس از اتمام تحصیلاتش در الازهر، مجبور به بازگشت به وطن خود، کربلا شد.

تحصیلات حوزوی

قزوینی در کربلا به حوزه علمیه پیوست و نزد جعفر رشتی به فراگیری علم نحو و صرف و بلاغت پرداخت و نزد محمد بن داوود الخطیب نیز به فراگیری اصول اسلامی پرداخت تا اینکه به مرحله درس خارج رسید و در درس مهدی الشیرازی و یوسف الخراسانی و محمد هادی میلانی شرکت کرد.

فعالیت‌های سیاسی

قزوینی علیه دولت‌های متوالی در عراق فعالیت‌هایی داشت که از دوران المد الأحمر کمونیستی در کشورهای عربی به‌ویژه عراق آغاز شد، زمانی که فتوای معروف مرجعیت محسن الحکیم علیه کمونیسم را روی منابر پخش کرد و در آن اعلام‌کرد: «کمونیسم، کفر و بی‌دینی است.» سپس مخالفت آشکار و علنی وی با حکومت عبدالکریم قاسم و در نتیجه مواضع صریح وی در مورد رژیم عراق در آن زمان باعث شد که او جزو نخستین روحانیان عراق باشد که وارد زندان سیاسی بغداد می‌شود و به‌دنبال آن به‌زاخو و سپس به تکریت در شمال عراق تبعید شد.

پس از روی کار آمدن حزب سوسیالیست عرب بعث در عراق در سال 1968 میلادی، قزوینی تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفت که باعث شد تصمیم به مهاجرت به کویت بگیرد و در سال 1971 میلادی به آنجا مهاجرت کرد، دولت عراق به‌طور غیابی حکم اعدام او را صادر کرد. در حالی که در کویت بود حکمی به‌صورت غیابی علیه او صادر و منتهی به مصادره خانه‌اش در کربلا گردیده و پدرش محمد صادق قزوینی دستگیر شد که هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

اقامت وی در کویت تا سال 1359 شمسی ادامه داشت و پس از پیروزی انقلاب به ایران رفت و پنج سال در آنجا ماند و سپس در سال 1364 شمسی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در این شهر اقامت گزید. لس‌آنجلس، جایی بود که به وظایف مذهبی خود ادامه‌داد و پروژه‌هایی را در آنجا تأسیس کرد.

فعالیت‌های مدنی

وی در دوران اقامت خود در ایالات متحده آمریکا و پس از بازگشت از تبعید در زادگاهش کربلا پروژه‌های بسیاری داشت که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشعار داشت:

مؤسسه مطالعات اسلامی کالیفرنیای جنوبی. مؤسسه‌ای واقع در لس‌آنجلس، ایالات متحده آمریکا.

مسجد و حسینیه الزهرا. مسجدی واقع در همان شهر که در زمان اقامت خود در آنجا به عربی، انگلیسی و فارسی سخنرانی می‌کرد.

مدرسه مدینه العلم. این مدرسه اولین مدرسه اسلامی شیعی در ایالت کالیفرنیا است که شامل سطوح آموزشی از مهدکودک تا دبیرستان است.

تأسیس مسجد امیرالمومنین در سن دیگو.

بیمارستان امام الحجه که یک بیمارستان خیریه کربلا است.

اتهام توسعه‌ی خشم نسبت به صحابه

برخی از جریانات سلفی در کویت به‌دنبال سخنرانی قزوینی در حسینیه مسلم بن عقیل در منطقه الدسمه کویت که در آن می‌گویند وی به عمر بن الخطاب توهین کرده است، انتقادات شدیدی را متوجه قزوینی کردند. این امر باعث شد تا دولت کویت تصمیمی برای جلوگیری دائمی از ورود القزوینی به کویت صادر کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق یکی از...

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق   دیپلماسی عمومی...

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی مشترک

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...