نفوذ همه‌جانبه؛ راهبرد رژیم صهیونیستی به‌منظور بازتولید بحران در عراق

تاریخ:

نفوذ همه‌جانبه؛ راهبرد رژیم صهیونیستی به‌منظور بازتولید بحران در عراق

نویسنده: مسعود کیا

 مقدمه

موضوع نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق، مسئله‌ای جدید نیست؛ بلکه از دهه‌های گذشته وجود داشته و از سال‌های تشکیل این رژیم جعلی بر طبق دکترین بن گورین در جریان بوده است. امروزه، رژیم صهیونیستی به طور علنی می‌کوشد تا نفوذ خود را از مجاری امنیتی و اطلاعاتی به عرصه عمومی و اجتماعی عراق گسترش دهد. برای این منظور، برنامه‌ریزی دقیقی نیز انجام داده است و نقشه‌های شومی برای عراق به‌عنوان کانون هماوردهای سیاسی و امنیتی محور مقاومت و محور عبری – غربی – عربی طرح گشته است. به‌هرحال، نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق مسئله‌ای است که گروه‌ها و جامعه عراقی نباید از آن غفلت کنند، زیرا این نفوذ دارای ابعاد و پیامدهای مخربی است که جامعه عراقی که به‌تازگی از بحران پرهزینه داعش عبور کرده، را وارد مراحل دیگری از بحران‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی می‌نماید.

 وجوه استراتژیک نفوذ اسرائیل در عراق

 الف) سیاسی – امنیتی

راهبرد سیاسی و امنیتی رژیم عمدتاً از طریق: ۱- نفوذ امنیتی در سازمان‌ها و نهادها و رجل سیاسی مهم تصمیم‌گیر در عراق؛ ۲- تولید و بازتولید بحران‌های قومیتی نظیر اعلام حمایت سیاسی از استقلال کردستان و… ۳- تقویت ارتباطات و همکاری‌های اطلاعاتی میان سازمان امنیتی رژیم (موساد) با سازمان اطلاعات اقلیم کردستان عراق (آسایش) ۴- ضریب دهی به جریانات سیاسی همسو با رژیم

در این زمینه می‌توان یادآور شد، رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی تشکیل کردستان و تجزیه عراق، منطبق بر «دکترین بن گورین» است. همچنین رژیم اقدام به خرید اراضی در شمال عراق نموده است. چندی پیش «وین مادسون»، خبرنگار آمریکایی در گزارشی افشا کرد، اسرائیل در حال پیاده‌سازی طرح جدیدی در عراق است که هدف از آن انتقال جمعیت یهودیان کُرد عراقی ساکن سرزمین‌های اشغالی به شهر موصل مرکز استان نینوا و مناطق پیرامون آن است. انتقال یهودیان کُرد عراقی مقیم سرزمین‌های اشغالی در پوشش سفرهای سیاحتی و مذهبی به عراق و مشاهده آثار باستانی، تاریخی و زیارت اماکن دینی و مذهبی یهود در این کشور صورت می‌گیرد. بنا بر قرائن موجود رژیم صهیونیستی برنامه مشخصی برای گسترش نفوذ خود در عراق از طریق انتقال ۹۰ هزار یهودی کرد ساکن اراضی اشغالی به عراق دارد.

 ب) فرهنگی – رسانه‌ای

یکی از اهداف اساسی رژیم صهیونیستی به‌منظور نفوذ در جامعه عراق، استحاله فرهنگی و تحول در سبک زندگی مردم عراق است. میزان نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای رژیم در ساختار دموگرافیک عراق به‌تناسب تقسیم‌بندی‌های قومی و مذهبی متفاوت است. این رژیم در مناطق شیعه‌نشین به‌واسطه غلبه سبک زندگی سنتی – مذهبی نفوذ فرهنگی کمی داشته و در طیف غالب جریانات سیاسی و اجتماعی شیعی در عراق منفور است. لیکن در مناطق سنی‌نشین و به‌ویژه کردی، فعالیت‌های فرهنگی اسرائیل مشهود است. فعالیت در پوشش سازمان‌های مردم‌نهاد، مسائل اجتماعی، تمرکز بر روابط فرهنگی و نقش یهودیان در ارتقای فرهنگ و هنر و موسیقی عراق، برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی توسط یهودیان عربی‌الاصل در اراضی اشغالی، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و تأسیس صفحات مجازی از جمله شگردهای نرم و فرهنگی برای نفوذ صهیونیست‌ها در عراق است. به‌عنوان‌مثال فعالیت صفحات مجازی «اسرائیل باللهجه العراقیه» (اسرائیل با گویش عراقی) در فیسبوک که در مقطعی صراحت داشت به طور ویژه جامعه عراق را هدف قرار می‌دهد؛ «السفاره الاسرائیلیه فی بغداد»، «اسرائیل و العراق ید واحده» (اسرائیل و عراق متحد هستند) و «اسرائیل فی العراق» (اسرائیل در عراق) از جمله صفحات مهم مجازی است که از طریق تولید محتوای هوشمندانه و هدفمند، در حال جذب حداکثری طبقات مختلف عراقی به‌ویژه جوانان است.

دراین‌رابطه انتخاب فیسبوک و توئیتر به‌جای دیگر وبگاه‌های ارتباط‌جمعی نیز توسط وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بی‌دلیل نیست. زیرا مردم عراق برخلاف اکثر ملت‌های عربی، از فیسبوک و توئیتر بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. جالب است اشاره شود که رژیم صهیونیستی برای توسعه نفوذ خود حتی اقدام به ساخت اسباب‌بازی مخصوص کودکان عراقی هم کرده است که از طریق اردن وارد شده و در شهرهای مختلف عراق به فروش می‌رسد.

 ج) اقتصادی و تجاری

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعتی و در حوزه‌های نفتی برخی شهرهای شمالی از جمله اقدامات مهم اقتصادی رژیم جعلی صهیونیستی برای گسترش نفوذ در عراق است. البته باید تأکید کرد که فعالیت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در عراق عمدتاً شامل اقلیم کردستان و مناطق شمالی است که این مهم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌واسطه برخی شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در عراق انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

اقدامات رژیم صهیونیستی برای نفوذ در عراق باتوجه‌به بافت، ماهیت دینی – مذهبی و جایگاه استراتژیکی که این کشور در کانون مناسبات منطقه‌ای دارد، ذاتاً در تعارض با منافع و امنیت ملی عراق و همچنین جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند پیامدهای زیر را در پی داشته باشد:

-ایجاد مشروعیت رژیم صهیونیستی از طریق نفوذ در عراق و تعمیق ارتباطات امنیتی – سیاسی به‌ویژه با کردستان عراق

-تسهیل روند خروج رژیم صهیونیستی از تنگناهای عربی – اسلامی. رژیم صهیونیستی با طرح‌های شومی همچون؛ صلح ابراهیم به دنبال عادی‌سازی و مشروع‌سازی خود در جهان اسلام است.

-حمایت از استقلال کردستان عراق در راستای ایجاد و بازتولید بحران‌های عمیق قومیتی و مذهبی در عراق

– ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی نظیر؛ شنود در اطراف مرزهای ایران؛

-ایجاد محدودیت برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران در عراق

-کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق از طریق راهبردهای جنگ نرم

 

منبع: مرکز دراسات الشهيد الخامس

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیران بریتانیا در عراق یکی از...

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق

نگاهی به دیپلماسی عمومی سفیر ژاپن در عراق   دیپلماسی عمومی...

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی مشترک

توافق­نامه امنیتی ترکیه و عراق: ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی...

سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک رسوایی بزرگ

«سرقت قرن در عراق: بررسی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و...