نقش موساد در عراق پس از سال 2003؛ چیزی میان واقعیت و خیال

تاریخ:

نقش موساد در عراق پس از سال 2003؛ چیزی میان واقعیت و خیال

صحبت درباره نقش موساد در عراق پس از سال 2003 همچنان در هاله‌ای از ابهام و پیچیدگی قرار دارد اما در حال حاضر صحبت‌ها از “الیزابت سورکوف” افزایش پیدا کرده که پیش‌ازاین مدعی شده بود یک شهروند اسرائیلی است. وی از مارس 2023 در عراق ناپدید شده و با ورود به شهر اربیل در اقلیم کردستان برای اسکان در منطقه الکراده در بغداد برنامه‌ریزی کرده است. سورکوف همچنین ادعا کرده که یک دانشجوی دکتری در بخش سیاسی دانشگاه برنستون است که یک دانشگاه تخصصی تحقیقاتی بینا رشته‌ای است و در شهر برنستون در ایالت نیوجرسی امریکا قرار دارد.

او چنین وانمود کرده که برای جمع‌آوری اطلاعات و مدارک برای پایان‌نامه‌اش وارد عراق شده است. موساد نیز پس از چند عملیات سری که پایگاه اطلاعاتی اسرائیل در داخل عراق انجام داده شرایط نفوذ سورکوف به داخل این کشور را با پاسپورت روسیه‌ای فراهم کرده تا این‌گونه به نظر برسد که سورکوف یک شهروند روسیه‌ای است، نه یک شهروند اسرائیلی.

باید این نکته را یادآور شویم که سورکوف در مناطق شمالی سوریه با تنی چند از عناصر مخالف دولت این کشور دیدار کرده، اما آنچه حائز اهمیت است، این است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی گفته که شهروند این کشور یعنی همان سورکوف در عراق ربوده‌شده و مسئولیت امنیت و سلامت او بر عهده دولت عراق است.

این اعتراف صریح اسرائیلی‌ها هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که تل‌آویو در عملیات نفوذ یکی از عناصرش به بغداد با استفاده از نام رمزی “کلاغ” با شکست روبرو شده است. بااین‌حال رسانه‌های اسرائیلی سورکوف را به‌عنوان یک “اسیر اسرائیلی” در عراق معرفی کردند، به‌ویژه پس‌ازآنکه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سورکوف زنده و از سلامت مناسبی برخوردار است. این بیانیه مبتنی بر پیام رمزگذاری شده یکی از مأموران موساد است که در آن گفته بود: کلاغ به دام افتاده است.

سؤالی ابهام‌آوری که پس از افشای اطلاعات متناقض در مورد عملیات اطلاعاتی موساد در بغداد پیش می‌آید این است که سورکوف یک شهروند روسیه‌ای است یا یک شهروند اسرائیلی؟ پاسخ این سؤال به‌سرعت توسط ” شورای شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن تحت عنوان “گوش عتصیون” داده شد. این شورا گفت: سورکوف که در عراق بازداشت شده، برای مدتی طولانی در شهرک الداد در مجتمع شهرک‌نشینان گوش عتصیون در نزدیکی بیت لحم زندگی می‌کرده است.

به‌علاوه سورکوف یک شهروند اسرائیلی است که در ارتش اسرائیل خدمت کرده و مسئولیتش در زمان بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه در سال 2011 به تمرکز روی مسئله سوریه تغییر کرده است. او برای جاسوسی به چند کشور و منطقه در خاورمیانه سفرکرده و با برخی شخصیت‌های سیاسی و فرماندهان شبه‌نظامیان سوریه‌ای مخالف دولت این کشور در ترکیه، شمال سوریه و اردن دیدار کرده است.

چیزی که شک و شبهه‌ها در مورد سورکوف و فعالیت‌های جاسوسی‌اش برای موساد را افزایش می‌دهد این است که قانون اساسی اسرائیل، شهروندان این رژیم را از ورود به کشورهایی که اسرائیل آنان را دشمن می‌داند، منع می‌کند، حتی اگر شهروندان این رژیم تبعه جایی غیر از اسرائیل باشند، که ازجمله این کشورها می‌توان به عراق و سوریه اشاره کرد. سؤال مهم اینجا است که سورکوف، این عنصر فعال موساد، چگونه توانسته بارها وارد عراق و سوریه شود و به اسرائیل برگردد و درعین‌حال قانون اساسی این رژیم او را محاکمه نکند؟

همچنین قانون اساسی عراق نیز ورود اسرائیلی‌ها به خاک این کشور را ممنوع اعلام کرده است. قانون مجازات عراق شماره 111 مربوط به سال 1969 میلادی در بند 201 صراحتاً هرگونه همکاری و تعامل با رژیم اسرائیل، تبلیغ و ستودن اصول و رویه آن را جرم انگاری کرده و شهروندان عراقی را از هرگونه همکاری ادبی، علمی و غیره با اسرائیل منع کرده است.

به‌موجب این بند “هرکس اصول صهیونیسم ازجمله فراماسونری را ترویج کند، به هر یک از مؤسسات اسرائیل وابسته باشد، به این رژیم کمک مالی یا معنوی برساند یا به هر نحوی برای رسیدن به اهداف آن تلاش کند، به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل شماره 1 مربوط به سال 2022 نیز در بند 7 اشاره می‌کند که هرکس به هر طریق آشکارا یا پنهانی اعم از برگزاری کنفرانس، گردهمایی، تجمع یا با استفاده از نشریات و شبکه‌های اجتماعی یا به هر وسیله دیگری با رژیم اسرائیل ارتباط برقرار کند، یا عقیده، اصول، ایدئولوژی، رویکرد و فراماسونری را ترویج دهد، به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می‌شود.

منبع: المعلومة

مترجم: هادی افرازنده

لینک:

https://almaalomah.me/articles/33471/%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84%D9%8A-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-2003-%D8%AD%D9%82%D9%8A%D9%82%D8%A9-%D8%A3%D9%85-%D9%88%D9%87%D9%85

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

خطیبان نامور عراق- شیخ عبدالحمید مهاجر

شیخ عبدالحمید مهاجر وی یکی از خطبای نامدار عراقی و...

خطیبان نامور عراق- سید جاسم الطویرجاوی

سید جاسم طویرجاوی سید جاسم بن سید عبد طویرجاوی از...

خطیبان نامور عراق – شیخ جعفر ابراهیمی

شیخ جعفر ابراهیمی شیخ جعفر عجیل الخزاعی ملقب به شیخ...

خطیبان عراق – سید علی طالقانی

خطیبان عراق - سید علی طالقانی سید علی طالقانی، یکی...