نگرانی مقامات بغداد از عملیات اسرائیل در خاک عراق

تاریخ:

نگرانی مقامات بغداد از عملیات اسرائیل در خاک عراق

 

برخی از مسئولان عراقی نسبت به آغاز عملیات اسرائیل در خاک کشورشان نگران هستند که به مسئله گم‌شدن “الیزابت سورکوف” شهروند روسی-اسرائیلی در خاک عراق مربوط می‌شود. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفته بود که کارشناس مسائل و تحرکات گروه‌های تندرو در خاورمیانه در دام شبه‌نظامیان مستقر در عراق گرفتار شده، اما به گفته برخی کارشناسان به نظر می‌رسد که این اقدام توسط شبه‌نظامیان شیعه انجام‌شده باشد.

در همین رابطه روزنامه روسیه‌ای “نیزاویسیمایا” در گزارشی به نقل از “ایگور سابولین” نویسنده روسیه‌ای آورده که یک روزنامه الکترونیکی عربی زبان با نام “ایلاف” واقع در لندن در مطلبی اشاره‌کرده که نگرانی‌های بغداد در خصوص وجود یک سناریوی نظامی از طرف اسرائیل در حال افزایش است.

ایلاف به نقل از یک منبع ناشناس گفته که دلهره بغداد به دلیل ربایش شهروند اسرائیلی مذکور و فاش شدن این قضیه در سطوح بالا در تل‌آویو است. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفته بود که سورکوف در عراق روی پایانه نامه دکتری‌اش برای دانشگاه برینستون کار می‌کرده اما در ماه مارس گذشته توسط گروه کتائب حزب‌الله ربوده‌شده است. منبع ناشناس همچنین نسبت به عدم طرح مسئله گم‌شدن سورکوف در جلسه اخیر شورای امنیت ملی عراق ابراز شگفتی کرده است.

سابولین ادامه داد که دولت عراق با این بهانه که این حادثه ممکن است در راستای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی عراق رخ‌داده باشد، تاکنون ترجیح داده که در مصاحبه‌هایی مبهم با خبرنگاران اظهارنظرهای محتاطانه را در دستور کار قرار دهد. اما وجود نام گروه‌های وابسته به ایران در این میان، که ازقضا با درگیری شدید با امریکا و متحدانش شناخته می‌شوند، این گمانه‌زنی را برانگیخته که شاید سورکوف که در حال پژوهش روی تحرکات گروه‌های تندرو در خاورمیانه بوده به ایران تحویل داده‌شده باشد.

به گفته سابولین برخی منابع عراقی در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی “الشرق الأوسط” اظهار کرده‌اند که ربایش سورکوف با هدف سوق دادن اسرائیل به سمت مذاکره برای آزادسازی افرادی صورت گرفته که به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به شهروندان اسرائیلی دستگیرشده‌اند.

وی اشاره‌کرده که در سال‌های اخیر صحنه عراق چندین بار توجه مقامات تل‌آویو را جلب کرده است. در سال 2021 یک منبع در دستگاه امنیتی اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه “هاآرتص” گفت که بر اساس بررسی‌های اطلاعاتی، برخی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، عراق را به‌عنوان نقطه آغاز حملات مستقیم به اسرائیل تلقی می‌کنند.

این نویسنده افزوده که ایران پس‌ازآنکه متوجه شد فعالیت در نزدیکی مرزهای اسرائیل دشوار خواهد بود، آسیب‌ها و خسارت‌ها را دوباره ارزیابی کرد و به شکل دیگری به مناطق غربی عراق توجه کرد. به همین دلیل موشک‌های خود را به سمت این مناطق فرستاد، جایی که امکان حمله به هر منطقه‌ای از اسرائیل وجود دارد و حتی می‌توان این موشک‌ها را بهروش‌های مخفیانه به مناطق نزدیک‌تر به مرز اسرائیل منتقل کرد.

سابولین تصریح کرده که در سال گذشته سپاه پاسداران به بهانه اینکه می‌خواهد پایگاه‌های موساد را به دلیل دست داشتن در دامن زدن به اعتراضات گسترده در ایران از بین ببرد، بارها اقلیم کردستان را هدف بمباران موشکی قرار داد که به دست دولت خودمختار اداره می‌شود.

باوجوداینکه طرف اسرائیلی و دولت عراق چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند، اما این دست رویدادهای نظامی نشان می‌دهد که صحنه عراق با چه سرعتی به سمت تبدیل‌شدن به میدان رویارویی ایران و اسرائیل پیش می‌رود، به‌ویژه پس‌ازآنکه مأموریت نظامیان ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق پایان‌یافته است.

نویسنده روسیه‌ای در پایان گزارش آورده که بسیاری از کشورهای خارجی ازجمله ایالات‌متحده و ایران در عراق فعالیت می‌کنند. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که اقدام احتمالی اسرائیل برای انجام برخی حملات خیالی باشد. همچنین شاید این دست عملیات احتمالی اسرائیل بخشی از روند مذاکره برای آزادی الیزابت سورکوف باشد. اما همه این موارد ساده به نظر نمی‌رسد، به‌ویژه پس از تحولاتی که در اسرائیل رخ‌داده و یک دولت مذهبی راست‌گرا به ریاست بنیامین نتانیاهو در دسامبر 2022 روی کار آمده است.

 

منبع: الجزیرة

مترجم: هادی افرازنده

لینک:

https://www.aljazeera.net/politics/2023/7/11/%D9%86%D9%8A%D8%B2%D8%A7%D9%81%D9%8A%D8%B3%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%85%D9%86-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%AC%D8%B3-%D9%85%D9%86-%D8%A3%D9%86

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

خطیبان نامور عراق- شیخ عبدالحمید مهاجر

شیخ عبدالحمید مهاجر وی یکی از خطبای نامدار عراقی و...

خطیبان نامور عراق- سید جاسم الطویرجاوی

سید جاسم طویرجاوی سید جاسم بن سید عبد طویرجاوی از...

خطیبان نامور عراق – شیخ جعفر ابراهیمی

شیخ جعفر ابراهیمی شیخ جعفر عجیل الخزاعی ملقب به شیخ...

خطیبان عراق – سید علی طالقانی

خطیبان عراق - سید علی طالقانی سید علی طالقانی، یکی...