۶۰۰ حمله به تأسیسات آمریکایی در عراق و فشار بر الزیدی برای مهار گروههای مسلح

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تأسیسات آمریکایی در عراق در طول دوره تشدید تنش نظامی با ایران، بیش از ۶۰۰ حمله (با استفاده از موشک و پهپاد) را تجربه کردهاند. این حملات سفارت آمریکا در بغداد، مرکز پشتیبانی دیپلماتیک آمریکا و کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار دادهاند.
این مقام آمریکایی در عین حال از علی الزیدی، مأمور تشکیل دولت جدید عراق، خواست تا گروههای مسلح مورد حمایت تهران و مخالف واشنگتن را مهار کند. به گفته وی، رهبران عراقی «میدانند ایالات متحده چه میخواهد» و آمریکا به دنبال «اقدام است نه حرف». وی تأکید کرد که باید این گروهها از نهادهای دولتی خارج شده، حمایت بودجهای و حقوقی از آنها قطع گردد و حقوق آنها پرداخت نشود؛ اقداماتی «ملموس» که میتواند اعتماد به رویکرد جدید را تقویت کند.
در همین حال، سفارت آمریکا در بغداد به نقل از شبکه CNN هشدار داد که «نیروهای مسلح عراقی متحد با ایران به برنامهریزی برای حملات بیشتر علیه شهروندان آمریکایی و اهداف مرتبط با ایالات متحده ادامه میدهند» و «برخی نهادهای مرتبط با دولت عراق همچنان پوشش سیاسی، مالی و عملیاتی برای این شبهنظامیان فراهم میکنند.»
شایان ذکر است علی الزیدی در پایان آوریل ۲۰۲۶ مأمور تشکیل دولت جدید عراق شد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، این اقدام را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط «قوی، حیاتی و ثمربخش» بین دو کشور برقرار شود. ترامپ همچنین در تماس تلفنی با الزیدی، او را به دیدار از کاخ سفید دعوت کرد.
پیش از این، ترامپ نسبت به بازگشت نوری مالکی به نخستوزیری هشدار داده و آن را «انتخابی بسیار بد» خوانده بود و سیاستهای گذشته مالکی را مسئول تضعیف اوضاع در عراق دانسته بود.



