وب‌سایت انگلیسی: اربیل به تحویل سهم بغداد از نفت پایبند نیست

تاریخ:

وب‌سایت انگلیسی: اربیل به تحویل سهم بغداد از نفت پایبند نیست

وب‌سایت انگلیسی آرگوس متخصص در امور اقتصادی در گزارشی آورد: باوجوداین که اقلیم کردستان روزانه چیزی حدود 50 تا 60 هزار بشکه نفت خام به بغداد تحویل می‌دهد، اما این آمار هنوز با سهم کامل بغداد از نفت این منطقه که به 400 هزار بشکه در روز می‌رسد، فاصله دارد.

بنابراین گزارش، درست زمانی که ممنوعیت صادرات نفت از طریق بندر جیهان در ترکیه به ماه پنجم رسیده، این اقدام اقلیم کردستان نوعی پایبندی جزئی را نشان می‌دهد که اربیل قصد دارد به‌وسیله آن به بغداد فشار بیاورد تا قید غرامت تعیین‌شده توسط دادگاه بین‌المللی را بزند که ترکیه باید به عراق بپردازد.

اقلیم کردستان بر اساس توافقی که با بغداد کرده باید دست‌کم 400 هزار بشکه نفت را برای صادرات در بندر جیهان ترکیه اختصاص دهد که بازاریابی آن از طریق شرکت سومو متعلق به دولت عراق انجام می‌شود. درصورتی‌که اقلیم کردستان امکان صادرات نفت از بندر جیهان یا سایر بندرها تعیین‌شده را نداشته باشد، باید حجم نفت مذکور را برای پالایشگاه‌های داخلی ازجمله پالایشگاه‌های شمال عراق بفرستند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در صحبت‌هایی اشاره کرد که شاید حجم تولید روزانه نفت توسط اقلیم کردستان به کمی بیش از 50 هزار بشکه برسد اما این مقدار هنوز باهدف اصلی یعنی 400 هزار بشکه در روز فاصله دارد. باید ببینیم اربیل چگونه این کمبود را جبران خواهد کرد، زیرا قرار است در ازای آن 12.6 درصد از بودجه عمومی را دریافت کند.

در گزارش وب‌سایت آرگوس قیدشده که ترکیه و عراق همچنان مذاکرات خود را در خصوص صادرات روزانه 470 هزار بشکه نفت از نفت خام مناطق شمال عراق ادامه می‌دهند. این در حالی است که در ماه مارس گذشته خط لوله انتقال نفت خام از اقلیم کردستان به بند جیهان بسته شد و در ادامه ترکیه با حکم دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی مستقر در پاریس موظف شد که روند صادرات نفت در بندر جیهان را متوقف کند. به‌موجب این حکم آنکارا توافق 1973 با عراق را نادیده گرفته و اجازه داده که نفت خام اقلیم کردستان بدون موافقت بغداد از بندر جیهان صادر شود. ترکیه هنوز هم اجازه ازسرگیری صادرات نفت در بندر جیهان را ندارد اما تلاش می‌کند تا از عراق در خصوص حکم دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی تخفیف بگیرد.

آرگوس در پایان این گزارش اشاره‌کرده که دفتر نهاد نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای از سفر قریب‌الوقوع رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به بغداد خبر داده اما زمان آن را مشخص نکرده است. به‌علاوه به نظر نمی‌رسد این سفر در آینده نزدیک انجام شود.

منبع: المعلومة – مترجم: هادی افرازنده – لینک:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وضعیت “پ‌ک‌ک” و مواضع جدید علیه آن بعد از سفر اردوغان به عراق

وضعیت "پ‌ک‌ک" و مواضع جدید علیه آن بعد از...

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد بود؟

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد...

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام وابستگی نظامی به چین گرفتار می‌شود؟

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام...

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...