بررسی علل و پیامدهای دستگیری جاسوس صهیونیست در عراق

تاریخ:

در تاریخ 13 نوامبر سال جاری رسانه‌های هوادار محور مقاومت در عراق کلیپی را منتشر کردند که در آن یک زن اهل رژیم صهیونیستی به نام “الیزابت تسورکوف” نمایان می‌شد و این زن اعتراف می‌کرد اهل رژیم صهیونیستی است کما این‌که در این ویدئو مدیریت جنگ از طرف نتانیاهو را “احمقانه” دانست و آن را باعث “منجر شدن به فاجعه و ادامه جنگ” قلمداد کرد و از خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه خواست “تحرکی برای توقف جنگ در غزه” انجام دهند (منبع).

انتشار این ویدئو در ابتدا با تردید و یا انکار از سوی رقبای محور مقاومت در عراق روبه‌رو شد اما پس از این‌که خانواده وی تأیید کردند این شخص همان الیزابت تسورکوف است، تقریباً این موضوع به یک امر قطعی تبدیل شد مبنی بر این‌که مانند فلسطین و یمن یک اسیر صهیونیست در دست گروه‌های مقاومت عراقی است (منبع). بااین‌حال این خبر باعث مطرح‌شدن برخی سؤالات درباره چگونگی دستگیری وی و هدف سفرش به عراق و اهداف انتشار این ویدئو و همچنین پیامدهای انتشار آن برای جایگاه دولت عراق در جهان عرب و دنیا می‌شود که در این یادداشت به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

چگونگی دستگیری و اهداف سفر تسورکوف به عراق

در ابتدا باید توجه داشت تابه‌حال به‌غیراز این ویدئو گروه‌های مقاومت عراقی جزئیات بیشتری درباره چگونگی دستگیری این شخص صهیونیست ارائه نداده‌اند زیرا یکی از مهم‌ترین سؤالات این است، کدام گروه از گروه‌های محور مقاومت دست به این اقدام زده است؟ چراکه گستردگی و تعدد گروه‌های مقاومت درعراق بسیار بالاست و بنابر برخی گزارش‌ها تعداد آن‌ها به 71 گروه مسلح می‌رسد (منبع). بااین‌حال دولت رژیم صهیونیستی “کتائب حزب‌الله” را متهم به این اقدام می‌کند (منبع) اما در مقابل در جولای 2023 “ابوعلی العسکری” مسئول امنیتی این گروه عراقی ضمن عدم‌تأیید و نیز عدم رد ادعای دولت نتانیاهو اعلام کرد “در راستای خدمت‌رسانی به منافع عمومی عراق و شناخت جزئیات بیشتر درخصوص مقاصد مجرمانه رژیم صهیونیستی تلاش مضاعفی را برای یافتن این زن مبذول خواهد کرد” (منبع). به نظر می‌رسد هدف نتانیاهو از این ادعا فشار بیشتر به آمریکایی‌ها برای ورود جدی‌تر آنان به این قضیه باشد زیرا باید توجه داشت کتائب حزب‌الله از نزدیک‌ترین گروه‌های مقاومت عراقی به ایران است کما این‌که این گروه در تأسیس 3 تیپ در حشد شعبی سهیم بوده است و با این ادعا به نظر می‌رسد نتانیاهو تلاش داشته است پای ایران و حشد شعبی را وسط بکشاند.

طبق گزارش منابع صهیونیستی این زن 36 ساله به‌عنوان یک پژوهشگر با هدفی پژوهشی از دسامبر 2022 وارد عراق شده است و این کار را با گذرنامه‌ای روسی انجام داده است. این در حالی است که طبق ویدئوی منتشرشده وی اصالت روسی‌اش و این‌که متولد سنت پترزبورگ است را تأیید می‌کند اما می‌گوید برای موساد و CIA فعالیت می‌کرده است. کما این‌که منابع صهیونیست اذعان دارند بسیاری از صهیونیست‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار یا سرمایه‌گذار با گذرنامه‌های کشورهای دیگر وارد عراق می‌شوند و درنتیجه موضوع تسورکوف تنها مورد در عراق نیست (منبع). همچنین دیگر منابع صهیونیستی اشاره دارند که تسورکوف با وجود اصالت روسی‌اش اما خانواده‌اش پیگیری از طریق سفارت روسیه در عراق و دستگاه دیپلماسی این کشور نداشته‌اند و این فرد صهیونیست به 4 مکان در بغداد تردد داشته است که این اماکن به نظر می‌آید اکثراً امکانی پر تردد برای شیعیان و خصوصاً نسل جوانشان باشد و باید توجه داشت در ویدئوی منتشرشده وی به تلاش برای ایجاد اختلاف میان شیعیان اعتراف کرده است (منبع).

 

هدف از انتشار این ویدئو توسط محور مقاومت در عراق

اهداف اقدام اخير را می‌توان در ۳ سطح بررسی کرد:

۱-سطح اول مرتبط با رقابت‌ها میان جریان‌های سیاسی عراق است. باید توجه داشت الیزابت تسورکوف در اعترافات خود از جنگ شیعی- شیعی سخن گفته است. این موضوع به باور برخی کارشناسان در آینده ممکن است باعث این دستاویز شود که هرکس به مخالفت با نظام سیاسی موجود بپردازد به ایجاد جنگ شیعی-شیعی و بازی کردن در زمین صهیونیست‌ها متهم شود. در این زمینه به نظر می‌رسد جریان صدر بیشترین جریانی باشد که هدف قرارگرفته شده است؛ خصوصاً که این جریان بیش از هر جریان دیگری با احزاب شیعی و دولت فعلی اختلاف‌نظر دارد تا جایی که رهبر آن «مقتدی صدر» دولت فعلی را «دولت بنی عباس» نامیده است (منبع).

۲-همچنين در سطح دوم در اين ويدئو تسورکوف به موضوع هماهنگی برای برگزاری اعتراضات موسوم به «تشرین» اشاره دارد. این موضوع هم باعث خواهد شد در آینده هواداران جریان تشرین که بیشترشان از نسل جوان بوده و نگرششان تغییر از طریق میادین تظاهرات است، هدف قرارگرفته شوند. به‌طور کل به باور ناظران اظهارات مطرح‌شده در این ویدئو هم باعث ایجاد جو بدبینی در آینده نسبت به برگزاری هرگونه اعتراضاتی خواهد شد زیرا چنین اقدامی به‌طور اولیه در مظان اتهام مبنی بر هماهنگی با صهیونیست‌ها برای برگزاری آن است.

۳-سطح آخر مرتبط با سطح خارجى است. بايد ملاحظه داشته باشيم كه نيروهاى مقاومت عراق طبق اعلام پنتاگون از 17 اكتبر تا تاريخ 17 نوامبر، 58 حمله به پادگان‌های تحت تصرف آمريكا در عراق و سوريه داشته‌اند (منبع). اين در حالی است كه ورود اصلى به جنگ در جبهه دشمن تابه‌حال از طرف صهیونیست‌ها بوده است. به همين علت اين گروه‌ها از طرف مخالفان تحت‌فشار و جوسازى رسانه‌ای به دليل عدم حضور مؤثر در حمايت از فلسطين می‌باشند و در پاسخ به اين فشار به نظر می‌رسد گروه‌هاى مقاومت تلاش دارند تا در معادله پاک‌سازی زندان‌های صهیونیست‌ها از اسراى فلسطيني با اسیر گرفتن يک صهيونيست مشاركت داشته باشند.

 

پيامدهاى انتشار این ویدئو براى جايگاه عراق در جهان عرب و دنيا

درواقع اگر عراق از نظر سياست داخلى داراى وضعيت باثباتی بود، چنين اقدامى می‌توانست باعث ارتقاى جايگاه اين كشور در ميان جهان عرب شود زيرا اين اقدام توسط دولت عراق تلقى می‌شد اما با توجه به پیچیدگی‌های موجود در روابط ميان گروه‌هاى محور مقاومت و دولت اين كشور، چنين اقدامى در چنين سطحى را نمی‌توان موضع دولت و حاكميت سياسى عراق معرفى كرد و به همين خاطر معضل مذكور به‌عنوان يكى از دلايلى است كه نمی‌تواند باعث سودآورى براى جايگاه دولت عراق در منطقه از طریق به اسارت گرفتن یک صهیونیست شود. مشكل اینجاست که اين اقدام چالش ساز هم است اما اين چالش‌ها خصوصاً در صورت پيدا كردن بعد بین‌المللی براى اين ماجرا ممکن است باعث منع از جذب سرمايه خارجى براى اين كشور شود. اما درهرحال همان‌طور كه ذكر شد اين اتفاق می‌تواند اندكى از فشار بر روى گروه‌هاى مقاومت جهت مشاركت مؤثرتر در نبرد طوفان الاقصى را كاهش دهد.

 

شهاب نورانى فر

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وضعیت “پ‌ک‌ک” و مواضع جدید علیه آن بعد از سفر اردوغان به عراق

وضعیت "پ‌ک‌ک" و مواضع جدید علیه آن بعد از...

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد بود؟

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد...

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام وابستگی نظامی به چین گرفتار می‌شود؟

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام...

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...