مهم‌ترین رویدادهای کشور عراق در سال 2023 میلادی

تاریخ:

سال 2023 برای عراق از ابعاد مختلفی سالی خاص بود و رویدادهای ورزشی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی گوناگونی در این کشور رقم خورد. شاید بهترین اتفاقی که برای این کشور در این سال رقم خورد، آرامش نسبی و عدم رویداد انفجارهای خونین یا جنگ‌های عشیره‌ای بزرگ یا حملات خون‌بار اشغالگران و در پی آن حفظ جان ساکنان این کشور بوده باشد. این نوشتار کوتاه درصدد است تا اشاره‌ای به چند نمونه از رویدادهای مهم این سال در عراق داشته باشد.

  1. در ماه ژانویه، کشور عراق برنده جام مسابقات کشورهای عربی خلیج‌فارس گردید. این، چهارمین بار بود که عراق به این مقام دست می‌یابد.

 

  1. در ماه فوریه، بانک مرکزی عراق طی همکاری با دولت این کشور، رقم معادل یک دلار در عراق را از 1460 دینار به 1320 دینار کاهش داد تا در راستای هدف بزرگ اقتصادی تساوی دینار و دلار گام بردارد. این رویداد تأثیرات مطلوبی در اقتصاد عراق نشان داد.

 

  1. در ماه مارس صادرات میعانات نفتی از اقلیم کردستان و کرکوک به ترکیه از مرز جیهان به‌طورکلی متوقف گردید. این‌یک پیروزی حقوقی برای حکومت مرکزی عراق به شمار می‌رفت که پس از حکم شورای اتاق تجارت در پاریس، اقلیم کردستان از صادرات نفت به ترکیه بدون هماهنگی و کسب مجوز از بغداد، بازداشته شد.

 

  1. در ماه آوریل استان نینوی شاهد برگزاری جشنواره الربیع (بهار) گردید. این جشنواره که از زمان هجوم آمریکا به عراق و به مدت 20 سال برگزار نگردیده بود، در موصل روی داد.
  2. در ماه می، دادگاه عالی فدرال عراق، تمدید فعالیت پارلمان اقلیم کردستان را مخالف با قانون اساسی این کشور ارزیابی و این پارلمان را به‌طورکلی منحل نمود. این رویداد با واکنش‌های مثبت و منفی از سوی احزاب کردستانی روبرو شد.

 

  1. در ماه ژوئن، پس از اقدام به قرآن سوزی سلوان مومیکا، تظاهرات فراگیری علیه سفارتخانه کشور سوئد در عراق انجام گرفت و این تظاهرات با پشتیبانی شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی همراه شد.

 

  1. در ماه جولای در پی پخش کلیپی مبنی بر درگیری دو زن با یک مأمور راهنمایی و رانندگی در حارثیه بغداد، جنجال به پا گردید. چراکه طبق گفته‌ها این دو زن با بهاء النوری، نماینده پارلمان و سخنگوی فراکسیون دولت قانون خویشاوند بودند که این منتهی به اخراج النوری از فراکسیون دولت قانون گردید.

 

  1. در ماه اوت، اخبار موثقی مبنی بر توسعه تأثیر نیروهای آمریکایی بر مرز عراق و سوریه پخش شد که با واکنش منفی رسانه‌های عراقی و به‌عنوان اقدامی علیه حاکمیت رسمی دولت عراق بر این کشور عنوان شد. آمریکا این اقدام را رویدادی طبیعی در راستای گسترش امنیت در منطقه عنوان نمود اما رسانه‌های تحلیل‌گر این رویکرد را آغازی برای قطع ارتباط کامل مسیر زمینی ایران به سوریه از راه عراق تلقی نمود.

 

  1. در ماه سپتامبر حوادثی در مجاورت ستاد عملیات مشترک در کرکوک رخ داد که منتهی به درگیری و تیراندازی شده و 4 کشته و 16 زخمی به دنبال داشت. دادگاه فدرال در 3 سپتامبر 2023 تصمیم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر فدرال مبنی بر تخلیه مقر پیشرفته عملیات مشترک در کرکوک و تحویل آن به حزب دمکرات کردستان را به حالت تعلیق درآورد. تصمیم سودانی با اعتراضات عرب‌های کرکوک مواجه گردیده و منتهی به درگیری شده بود.

 

  1. همچنین در ماه سپتامبر، مراسم سالانه اربعین حسینی با حضور بی‌سابقه زائران از کشورهای عراق و ایران و چندین کشور دیگر برگزار گردید و بزرگترین گردهمایی انسانی و بزرگترین پیاده روی جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داد.

 

  1. در ماه اکتبر، پس از یک سال توقف، بار دیگر پایگاه‌های آمریکایی از سوی گروه‌های محور مقاومت مورد هجوم قرار گرفت. این حملات که پس از آغاز جنایت ماشین جنگ رژیم صهیونیستی در غزه صورت پذیرفت، ماه‌ها بود که به خاموشی گراییده بود.

 

  1. در ماه نوامبر، دادگاه عالی فدرال عراق عضویت رئیس پارلمان عراق، محمد حلبوسی در مجلس نوّاب این کشور را لغو نمود و حلبوسی از ریاست پارلمان عزل گردید. این رویداد مهم در پی طرح شکایت لیث دیلمی مبنی بر باج‌گیری حلبوسی از وی و اخذ امضا روی کاغذهای سفید، انجام پذیرفت.

 

  1. در ماه دسامبر، قرار است پس از ده سال وقفه، بار دیگر انتخابات استانی صورت پذیرد. این انتخابات به دلیل رویدادهایی که از سال 2013 میلادی گریبان عراق را گرفت و نیز مخالف‌های پراکنده برخی از احزاب سیاسی، به تعویق افتاده بود که امید می‌رود در انتهای سال 2023 میلادی صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

عضویت در خبرنامه

spot_img

محبوب

مطالب مرتبط
Related

وضعیت “پ‌ک‌ک” و مواضع جدید علیه آن بعد از سفر اردوغان به عراق

وضعیت "پ‌ک‌ک" و مواضع جدید علیه آن بعد از...

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد بود؟

آیا سفر اردوغان به عراق، فرصتی پر چالش خواهد...

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام وابستگی نظامی به چین گرفتار می‌شود؟

آیا عراق برای احیای صنعت نظامی خود در دام...

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها

ریشه‌های عمیق مسیحیت در عراق: از شکوفایی تا چالش‌ها علی...